Rekomendowane artykuły

Marktinformation 10/22/2019
Twardy Brexit – Działania

Mimo trwających negocjacji między Unią Europejską i Wielką Brytanią nie można wykluczyć, że w dniu 31 października 2019 roku dojdzie do twardego Brexitu.

Konsekwencje bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z UE w dniu 31 października są dobrze znane, zwłaszcza w odniesieniu do przepływu towarów do i z tego kraju. Przede wszystkim należy spodziewać się dłuższego czasu oczekiwania ze względu na konieczność przeprowadzenia kontroli granicznych i dokonania odprawy celnej wszystkich towarów zgodnie z zasadami Światowej Organizacji Handlu (WTO).

DACHSER podejmie odpowiednie działania, by zapewnić, że wszystkie towary przywożone do / wywożone z Wielkiej Brytanii po godzinie 23.00 GMT (0.00 CET) w dniu 31 października przejdą odprawę celną i zostaną odpowiednio opodatkowane.

Poniższe informacje stanowią kolejne podsumowanie najważniejszych kwestii i działań mających na celu zminimalizowanie konsekwencji oraz opóźnień w dostawach dla naszych klientów.

W przypadku twardego Brexitu przed odbiorem towarów wymagane będzie udostępnienie następujących informacji i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia odprawy celnej:

  • listu przewozowego;
  • faktury handlowej / faktury pro forma;
  • wykazu opakowań / specyfikacji wysyłkowej;
  • Wywozowego Dokumentu Towarzyszącego (w stosownych przypadkach może być wystawiony przez nas);
  • świadectw preferencyjnych i innych dokumentów dotyczących danego produktu, wyłącznie jeśli jest to możliwe i jeśli są wymagane.

Należy upewnić się, że w dokumentach tych wskazano następujące informacje:

Nadawcę z numerem EORI, odbiorcę z danymi kontaktowymi, importera z danymi kontaktowymi – jeśli jest inny niż odbiorca, kolejny numer faktury, reguły Incoterms, liczbę i rodzaj opakowań/pakunków, opis towarów, kraj pochodzenia, kod Taric, wartość towarów, walutę, wagę brutto/netto.

Prosimy o dołożenie wszelkich starań, aby przekazywane informacje były wysokiej jakości – dane zawarte w dokumentach muszą stanowić niepodważalne odzwierciedlenie rzeczywistych cech przekazywanych towarów.

Jeśli dokumenty są udostępniane nam w formie elektronicznej, najlepiej aby miały rozdzielczość 300dpi.

Ponadto prosimy o wskazanie osoby do kontaktu w kwestiach związanych z odprawą celną wraz z danymi kontaktowymi odbiorcy/importera (adres e-mail). Umożliwi nam to skontaktowanie się w celu uzyskania niezbędnego pełnomocnictwa celnego. Informacje te są nam potrzebne do przeprowadzenia niezbędnej odprawy celnej – bez wspomnianego pełnomocnictwa nie możemy jej dokonać.

Prosimy także zwrócić uwagę, że będziemy potrzebować bardziej szczegółowych informacji o przesyłkach, jak liczba i rodzaj paczek/pakunków, opis towarów, a także wartość towarów w przypadku przesyłek przewożonych do Irlandii przez terytorium Wielkiej Brytanii ze względu na konieczność zastosowania procedury tranzytowej przez Zjednoczone Królestwo. Na początek zalecamy również załączanie do takich przesyłek T2L ze względu na brak pewności, czy irlandzkie służby celne zaakceptują T2 jako dowód swobodnego przepływu towarów w UE po przewiezieniu przez Wielką Brytanię. 

W ramach naszej aplikacji eLogistics dozwolone reguły Incoterms będą zmieniane w związku z procedurą celną. Na początku w eLogistics dozwolone będą jedynie FCA/EXW lub DAP w celu zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu. Informacje EDI dotyczące reguł Incoterms również muszą zostać dostosowane; odpowiedzialna za to osoba z obsługującego Państwa oddziału DACHSER skontaktuje się z Państwem w celu dokonania niezbędnych zmian.

Prosimy o wyrozumiałość i współpracę, gdyż pozwoli to DACHSER zapewnić możliwie sprawny i bezproblemowy przepływ Państwa towarów w tych wyjątkowych okolicznościach, jakim byłby twardy Brexit.

Najważniejsze działania przygotowawcze zostały dodatkowo określone w naszej liście kontrolnej dot. Brexitu (zob. poniżej).

W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań prosimy o kontakt z oddziałem DACHSER, z którym Państwo współpracują.

News 10/21/2019
DACHSER z nagrodą dla firmy rodzinnej

DACHSER, globalny operator logistyczny, otrzymał od IMD Business School – uznanej szkoły biznesu z siedzibą w Lozannie w Szwajcarii, nagrodę IMD Global Business Family Award. W imieniu firmy oraz rodziny jej założycieli nagrodę odebrali Bernhard Simon, CEO DACHSER wraz z Birgit Kastner- Simon, dyrektor marketingu korporacyjnego, podczas trzydziestego szczytu Family Business Network International (FBN-I) w Udajpur w Indiach.

Czytaj
News 10/17/2019
DACHSER: 7 porad dla polskich eksporterów

Sprzedaż produktów z segmentu „dom i ogród” w Europie szacowana jest na 168 mld euro. To ogromny i rozwijający się rynek, o który walczą również polscy producenci. Część z nich od lat dostarcza swoje towary na półki zachodnich sklepów DIY, ale niektórym się ta sztuka nie udaje. Dlaczego? Operator logistyczny DACHSER, którego odbiorcą jest 18 tys. marketów DIY w całej Europie, radzi, jak współpracować z sieciami z tego segmentu.

Czytaj
News 10/11/2019
Edoardo Podestá na czele DACHSER Air & Sea Logistics

Edoardo Podestá został nowym dyrektorem operacyjnym (COO) DACHSER Air & Sea Logistics. Dotychczas pełnił funkcję dyrektora zarządzającego DACHSER ASL w regionie Azji i Pacyfiku, a obecnie będzie kierował działalnością firmy w zakresie transportu morskiego i lotniczego w skali globalnej. Podesta przejmuje stanowisko piastowane dotychczas przez Jochena Müllera.

Czytaj

DACHSER Poland

News 10/07/2019
Nowy numer magazynu DACHSER już dostępny!

Europejska sieć transportu drogowego DACHSER przez lata rozrastała się. Sekretem było zawsze umieszczanie odpowiednich elementów układanki we właściwych miejscach, aby uzyskać kompletny obraz.

News 09/25/2019
DACHSER w gronie ekspertów od niebezpiecznej chemii

DACHSER, międzynarodowy operator logistyczny, przystąpił do Stowarzyszenia Doradców ds. Transportu Towarów Niebezpiecznych - krajowej organizacji zrzeszającej DGSA. To kolejny krok w dynamicznym rozwoju DACHSER Chem-Logistics - rozwiązania branżowego dedykowanego obsłudze przedsiębiorstw chemicznych.

Czytaj
Marktinformation 09/25/2019
Brexit - Informacje dla klientów

Stajemy w obliczu możliwości opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię z końcem października 2019 r.

Wpłynie to na przesyłki do oraz z Wielkiej Brytanii i w związku z tym należy się spodziewać opóźnień. Jest to spowodowane m.in. tym, że służby celne będą musiały przyjąć więcej przesyłek oraz że spedytorzy europejscy mogą przejść na fracht lotniczy, aby uniknąć kontroli na granicy.

Spodziewamy się opóźnień, szczególnie w przypadku przesyłek, które nie są transportowane bezpośrednio do Wielkiej Brytanii lub bezpośrednio z Wielkiej Brytanii, ale przez Europę kontynentalną. Na przykład, jeśli przesyłki frachtowe są rozładowywane w Rotterdamie, a następnie przewożone do Wielkiej Brytanii ciężarówką i promem:

• Reprezentacja fiskalna w Europie kontynentalnej nie będzie już możliwa w przypadku towarów wysyłanych do Wielkiej Brytanii. Zamiast tego należy uruchomić procedurę tranzytową.

• Spodziewane problemy w Calais/Dover spowodują opóźnienia w dostawie towarów do Wielkiej Brytanii.

• Incoterms dla kolejnych dostaw z UE do Wielkiej Brytanii mogą się zmienić, z uwagi na konieczność uwzględnienia kosztów odprawy celnej.

Dlatego zdecydowanie rekomendujemy wysyłkę bezpośrednio do Wielkiej Brytanii, o ile to możliwe, przynajmniej przez jakiś czas po Brexicie, aż sytuacja się unormuje.

Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się z przygotowaną przez nas check-listą nt. Brexitu.

News 09/11/2019
DACHSER z nową bezpośrednią linią na zachód Niemiec

DACHSER, jeden z wiodących globalnych operatorów logistycznych, uruchomił nowe połączenie drobnicowe z Sosnowca i Wrocławia do niemieckiego Rheine. Towary rodzimych eksporterów teraz jeszcze sprawniej docierają do odbiorców w Nadrenii Północnej-Westfalii, a stamtąd także do Holandii, Belgii czy Francji.

Czytaj
News 09/05/2019
DACHSER otworzył oddział w Rzeszowie

DACHSER, jeden z wiodących europejskich operatorów logistycznych, uruchomił z początkiem września br. nowy oddział w Rzeszowie. Podkarpacki obiekt to dziewiąta lokalizacja DACHSER w Polsce. Oprócz transportu drogowego i magazynowania, rzeszowski oddział będzie też obsługiwał fracht międzykontynentalny, zwłaszcza przesyłki lotnicze.

Czytaj
News 09/03/2019
DACHSER: charytatywna setka w Poland Business Run

Największy biznesowy bieg charytatywny w kraju, Poland Business Run, odbędzie się w niedzielę 8 września. W 9 polskich miastach rekordowa liczba blisko 30 tysięcy uczestników stanie do szlachetnej rywalizacji, która już ósmy rok z rzędu pomoże spełnić marzenia osób z niepełnosprawnością ruchową. W dobroczynny projekt zaangażowany jest także operator logistyczny DACHSER, który sponsoruje bieg w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Wrocławiu i Katowicach. Łącznie w tych miastach oraz w Gdańsku wystartuje aż 100 pracowników DACHSER Polska, czyli blisko co piąta osoba zatrudniona w firmie.

Czytaj
News 08/29/2019
DACHSER po raz kolejny w wyścigu La Vuelta a España

DACHSER, jeden z wiodących operatorów logistycznych na świecie, po raz 11-ty z rzędu jest partnerem słynnych zawodów kolarskich La Vuelta a España. Na trzytygodniowej imprezie nie zabrakło kompleksowej obsługi firmy – 29 ciężarówek i 35 ekspertów z DACHSER dba o sprawny dostęp uczestników do sprzętu na starcie oraz mecie wszystkich etapów wyścigu.

Czytaj
Pressemitteilungen 08/22/2019
DACHSER z ofertą dla DIY na targach spoga+gafa

Jedne z największych międzynarodowych targów ogrodniczych, spoga+gafa, odbędą się w dniach 1-3 września w niemieckiej Kolonii. Na imprezie przyciągającej co roku ponad 2 tysiące wystawców z całego świata nie zabraknie również polskich stoisk – swoją ofertę przedstawi blisko 50 firm znad Wisły. Globalny operator logistyczny DACHSER, który w naszym kraju specjalizuje się w obsłudze eksporterów, przybliży uczestnikom wydarzenia inteligentne wielokanałowe rozwiązania logistyczne dla przedsiębiorców z branży DIY, takie jak m.in. dropshipping.

Czytaj
News 08/12/2019
Jak wybrać partnera do obsługi globalnych łańcuchów dostaw?

Robert Pastryk kieruje oddziałem Air & Sea Logistics w Polsce już od 9 lat. Poniżej krótka rozmowa, o tym co jest ważne dla klientów i co może zaoferować DACHSER jako operator logistyczny.

Czytaj
Marktinformation 08/09/2019
Możliwe opóźnienia lotów do i z Chin

Tajfun trzeciej kategorii w Chinach może doprowadzić do opóźnienia lotów do i z tego kraju. Oddziaływanie huraganu jest już odczuwalne na terenie całego Tajwanu. W weekend tajfun przesunie się w kierunku Chin lub przejdzie wzdłuż wybrzeża kraju, powodując zamknięcie szkół oraz lokali, a także odwołanie lotów w związku z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

W razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z lokalnym przedstawicielem DACHSER.

Czytaj
Pokaż więcej

DACHSER Strona korporacyjna

Pressemitteilungen 10/21/2019
DACHSER opens new logistics center in Freiburg

This weekend, logistics provider DACHSER held a ceremony to mark the opening of its new logistics center on the Breisgau industrial park in Freiburg, Germany. Covering a total area of 6,117 square meters, the new facility houses a transit terminal with 82 docking bays as well as a two-story office building. The company invested around EUR 22 million in the location, where it is also creating 30 new jobs.

Czytaj
Pressemitteilungen 10/18/2019
DACHSER wins the 2019 IMD Global Family Business Award

IMD Business School, a top-ranked global business school headquartered in Lausanne, Switzerland, awarded DACHSER with the renowned IMD Global Family Business Award. On behalf of the company and the founding family, Bernhard Simon, CEO of DACHSER, and Birgit Kastner-Simon, Corporate Director Corporate Marketing, accepted the award at the 30th Summit of the Family Business Network International (FBN-I) in Udaipur, India.

Czytaj
Marktinformation 10/16/2019
Incoterms 2020

With the adaptation of the Incoterms 2020 to current global trading practices, the new version is very up-to-date and practice oriented. The aim of the revision was to make the Incoterms clauses more user-friendly. For example, their presentation has been revised to make it easier for users to select the appropriate clause. In addition, the order of the clauses has been changed, and revised user instructions have been added to each clause.

In terms of contents, significant changes have been made to the Intercoms 2010, in particular the following:

  • Different coverage levels in CIF and CIP: As in the past, the seller is still obliged in the Incoterms 2020 to take out transport insurance at their own expense in clauses CIF (Cost Insurance Freight) and CIP (Carriage Insurance Paid). In contrast to the Incoterms 2010, however, the two clauses now provide for different minimum coverages. The minimum coverage to be observed when the CIF clause has been agreed remains unchanged. The transport insurance to be taken out by the seller must continue to at least correspond to the coverage in accordance with the (C) clauses of the Institute Cargo Clauses or similar clauses (insurance of named risks). If the CIP clause is agreed, the seller must now provide insurance coverage in accordance with the (A) clauses of the Institute Cargo Clauses (all-risk coverage). Both the CIF clause and the CIP clause allow the parties to the contract to agree on insurance coverage that differs from this.
  • Inclusion of security-related requirements: Security-related requirements for the transport of goods have now been included in Rules A 4 and A 7 of each Incoterms 2020 clause. As with other the Incoterms clauses, it should be noted that the Incoterms clauses only directly apply to the parties to the sales contract and are not the subject of the contract of carriage.
  • The Incoterms 2020 contain regulations for transporting with one’s own means of transport in FCA, Delivery at Place (DAP), Delivery at Place Unloaded (DPU), and Delivered Duty Paid (DDP).
  • For goods sold under the FCA (Free Carrier) clause and intended for sea transport (such as goods in containers), FCA is stipulating a new option in the future. The buyer and seller may agree that the buyer shall instruct its freight carrier to issue an on-board bill of lading to the seller after the goods have been loaded. At the same time, the seller is obliged to hand over this on-board bill of lading to the buyer. This is typically done through participating banks.
  • Renaming of DAT to DPU (Delivered at Place Unloaded). According to the Incoterms 2010 DAT clause, the seller delivered the goods as soon as they were unloaded from the means of transport at a “terminal.” However, according to the Incoterms 2010 application notes, the term “terminal” was not to be understood from a technical point of view but meant any unloading location. This fact was taken into account in the Incoterms 2020 by renaming the previous DAT clause to DPU (Delivered at Place Unloaded) for the sake of clarity. That means that in the future, any (agreed) place can be the place of destination.

The Incoterms apply between the parties of a (national or international) sales contract and address – but are not limited to – special rights and obligations within this contractual relationship. On the basis of a uniform definition guaranteed in this way, subsequent problems of interpretation or discrepancies between the parties to the sales contract are to be avoided. It should be noted that the Incoterms, due to their character as GT&C-like provisions, do not constitute statutory provisions and thus only become legally binding if they have been effectively agreed between the parties to the sales contract by means of a corresponding reference (for the Incoterms 2020, this is also possible before 1/1/2020). Irrespective of this, in individual cases conflicting statutory provisions still take precedence over an Incoterm clause.

The Incoterms were revised by 500 experts from more than 40 countries.The clauses are recognized worldwide and are in use in more than 30 different languages.

Marktinformation 10/16/2019
Hard Brexit: Important measures beforehand

The consequences of a withdrawal without a deal on 31st October, especially for the movement of goods to and from the UK, are well known. First and foremost, longer waiting times would be expected due to border controls and customs clearance of all goods in accordance with WTO rules.

DACHSER will take appropriate measures to ensure that all goods arriving/leaving the UK after 23.00 GMT (00.00 CET) on 31st October are cleared and taxed accordingly.

With this letter we would like to summarize again the most important points and measures to keep the effects and delays in delivery for our customers as low as possible.

In case of Hard Brexit, the following information and documents must be available for customs clearance before the goods are collected:

  • Consignment note
  • Commercial invoice / pro forma invoice
  • Packing list / delivery note
  • Export accompanying document (can be issued by us if necessary)
  • Preference documents and other product-specific documents, only if possible and required

Please make sure that these documents contain the following information: Sender with EORI number, recipient with contact details, importer if different to recipient with contact details, sequential invoice number, Incoterms, number and type of packages, description of goods, country of origin, Taric code, value of goods, currency, gross/net weight.

Please pay attention to a high data quality of the information - the documents must fit definitely to the respective physical transmission.

If the documents are made available to us in electronic form, they should correspond to a resolution of 300dpi if possible.

In addition, we need the contact person for customs including the contact details of your consignee/importer (e-mail address) so that we can contact them in order to obtain the necessary customs power of attorney. We need these in order to be able to carry out the necessary customs clearance. Without the power of attorney we can not do the customs clearance.

Please do also note, that we also will need more detailed shipment information like number and type of packages, description of goods, value of the goods, if you have got shipments to Ireland via UK territory, as we will have to issue a transit procedure through UK. For the beginning we also recommend that you add a T2L to those shipments as we are not yet sure, if Ireland customs will accept T2 as a proof for goods in free circulation of EU after transit via UK. 

Within our eLogistics application the possible incoterms will be changed due to the customs. At the beginning only FCA/EXW or DAP are possible in eLogisitcs in order to ensure the process. Also the EDI information regarding the incoterms have to be adapted, the responsible person from your branch will contact you in order to align the necessary changes.

We ask for your understanding and cooperation so that DACHSER can make your flow of goods as efficient and trouble-free as possible in this exceptional case of hard Brexit.

The most important measures for preparation we have stated additionally in our Brexit checklist.

Please do not hesitate to contact your DACHSER branch if you have any further questions.

Idź do

Najczęściej czytane

Pressemitteilungen 01/03/2019
Dachser rozwija sieć połączeń z Poznania do Niemiec

Dachser, globalny operator logistyczny, tylko w ostatnich miesiącach uruchomił siedem dodatkowych połączeń drobnicowych z Poznania do Niemiec. Są to bezpośrednie linie do Frankfurtu nad Menem i innych lokalizacji w Hesji: Erlensee, Kassel i Homberga, a także do Bad Salzuflen w Nadrenii Północnej-Westfalii oraz na północ kraju - do Stavenhagen i do Hamburga. Dzięki temu poznański oddział Dachser dysponuje obecnie 22 stałymi liniami do naszego zachodniego sąsiada.

Czytaj
News 09/05/2019
DACHSER otworzył oddział w Rzeszowie

DACHSER, jeden z wiodących europejskich operatorów logistycznych, uruchomił z początkiem września br. nowy oddział w Rzeszowie. Podkarpacki obiekt to dziewiąta lokalizacja DACHSER w Polsce. Oprócz transportu drogowego i magazynowania, rzeszowski oddział będzie też obsługiwał fracht międzykontynentalny, zwłaszcza przesyłki lotnicze.

Czytaj
News 09/28/2018
Chińskie święto Złotego Tygodnia: wpływ na działalność

1 października w Chinach rozpocznie się święto narodowe - Złoty Tydzień. W tym okresie wiele firm nie będzie prowadzić działalności.

Czytaj
Pressemitteilungen 04/02/2019
DACHSER notuje zrównoważony wzrost

Rok 2018 był dla grupy DACHSER kolejnym okresem znacznego wzrostu. Dostawca usług logistycznych zwiększył skonsolidowane przychody netto o 5,5% do 5,57 mld euro. Liczba przesyłek wzrosła o 2,5%, tj. do 83,7 mln, a tonaż o 3,0% - do 41,3 mln ton. Łączna liczba pracowników wyniosła 30 609, co oznacza wzrost o 1 511 wobec ubiegłego roku i jednocześnie kolejny rekord.

Czytaj
Pressemitteilungen 03/07/2019
DACHSER: jak przygotować się na Brexit

Wystąpienie o numer EORI, przypisanie właściwych kodów produktom, zgromadzenie dokumentów czy porozumienie się zawczasu z zagranicznymi kontrahentami – to wskazówki operatora logistycznego DACHSER, jak eksporterzy i importerzy mogą przygotować się na scenariusz tzw. twardego Brexitu.

Czytaj
News 07/24/2019
DACHSER Polska rozwija biznes i oddziały

DACHSER, jeden z wiodących operatorów logistycznych, zwiększył powierzchnię krajowych oddziałów o blisko 40% w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Firma, która w Polsce specjalizuje się w obsłudze eksportu, rozbudowała m.in. terminale przeładunkowe i obecnie dysponuje ok. 48 tys. mkw. powierzchni operacyjnej. Tymczasem w toku są kolejne inwestycje – we Wrocławiu i w podłódzkim Strykowie. Powiększanie oddziałów wynika z rozwoju biznesu DACHSER w Polsce. W 2018 r. firma zwiększyła obroty o 16%, do ponad 451 mln zł, a liczba przewiezionych przesyłek wzrosła o 15%, do 1,56 mln.

Czytaj
Pressemitteilungen 03/21/2019
DACHSER z szybszymi codziennymi dostawami do Mediolanu

DACHSER, międzynarodowy operator logistyczny, wystartował z codziennym połączeniem z Sosnowca do Padwy i Mediolanu. Dzięki uruchomionej ostatnio linii towary rodzimych eksporterów trafiają teraz w 48 godzin do odbiorców w północnych Włoszech, a w pozostałe rejony tego kraju w ciągu 72 godzin.

Czytaj
News 08/12/2019
Jak wybrać partnera do obsługi globalnych łańcuchów dostaw?

Robert Pastryk kieruje oddziałem Air & Sea Logistics w Polsce już od 9 lat. Poniżej krótka rozmowa, o tym co jest ważne dla klientów i co może zaoferować DACHSER jako operator logistyczny.

Czytaj
News 08/09/2019
DACHSER: nowoczesne technologie dla logistyki jutra

DACHSER, globalny operator logistyczny, prowadzi badania nad możliwościami wykorzystania koncepcji takich jak IoT (Internet rzeczy) czy uczenia maszynowego   do zarządzania łańcuchami dostaw. Międzynarodowa firma od początku swego istnienia przywiązuje dużą wagę do innowacyjności. Operator odgrywał kluczową rolę m.in. przy wdrożeniu nadwozi wymiennych w latach 70. czy rozpowszechnieniu kodów kreskowych na paletach w ostatniej dekadzie XX wieku. Cel tych działań zawsze jest taki sam: zapewnienie najsprawniejszej obsługi logistycznej przy maksymalnej kontroli na każdym etapie łańcucha dostaw.

Czytaj
Pressemitteilungen 08/22/2019
DACHSER z ofertą dla DIY na targach spoga+gafa

Jedne z największych międzynarodowych targów ogrodniczych, spoga+gafa, odbędą się w dniach 1-3 września w niemieckiej Kolonii. Na imprezie przyciągającej co roku ponad 2 tysiące wystawców z całego świata nie zabraknie również polskich stoisk – swoją ofertę przedstawi blisko 50 firm znad Wisły. Globalny operator logistyczny DACHSER, który w naszym kraju specjalizuje się w obsłudze eksporterów, przybliży uczestnikom wydarzenia inteligentne wielokanałowe rozwiązania logistyczne dla przedsiębiorców z branży DIY, takie jak m.in. dropshipping.

Czytaj