Odpowiedzialna logistyka: CEO i CDO DACHSER o klimacie i przyszłości 

DACHSER prowadzi badania i rozwój w swoich zakładach e-mobilności we Fryburgu, Hamburgu i Malsch koło Karlsruhe.

Działania na rzecz klimatu, zaangażowanie społeczne i zrównoważone zarządzanie od początku wpisują się w DNA DACHSER. Neutralność klimatyczna nie jest już odległym celem – to konkretna ścieżka, którą firma konsekwentnie podąża. W rozmowie z Burkhardem Elingiem (CEO), oraz Stefanem Hohmem (CDO), poznajemy kulisy tej transformacji.

Program DACHSER Climate Protection stanowi dziś integralną część strategii firmy. Jak doszło do jego powstania?

Burkhard Eling: Od początku istnienia DACHSER kieruje się wartościami takimi jak zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna – to fundament naszych działań proklimatycznych. Angażujemy się na wszystkich poziomach: zarządu, udziałowców, pracowników i klientów. Widać wyraźny wzrost gotowości do aktywnego działania na rzecz klimatu i spełniania wymogów prawnych poprzez praktyczne rozwiązania.

Stefan Hohm: Już dekadę temu rozpoczęliśmy konkretne kroki, by kwestie klimatyczne zintegrować z codzienną logistyką. Pilotażowe projekty bezemisyjnych dostaw w centrach miast zapoczątkowały szersze inicjatywy. Od 2019 roku nasze działania rozszerzyliśmy globalnie: koncentrujemy się na redukcji emisji, poprawie efektywności transportu i energii, a także rozwijamy badania nad alternatywnymi napędami. W 2021 roku zainaugurowaliśmy program DACHSER Climate Protection, a na początku bieżącego roku powołaliśmy niezależny dział Corporate Sustainability, który koordynuje wszystkie nasze inicjatywy w zakresie zrównoważonego rozwoju.

B. Eling: Kluczowe pytanie, które sobie stawiamy, brzmi: w jakich obszarach możemy realnie osiągnąć cele klimatyczne i w jakim tempie? W tym roku przygotowujemy plan transformacji w kierunku zeroemisyjności, który spełni także przyszłe wymogi sprawozdawcze.

Jakie technologie są obecnie w centrum uwagi DACHSER?

S. Hohm: Dzięki wieloletniej pracy nad technologiami transportowymi wiemy już, co rzeczywiście sprawdza się w naszej sieci. W procesie przechodzenia na pojazdy zeroemisyjne dużą rolę odgrywają napędy elektryczne zasilane energią odnawialną – zarówno w miastach, jak i na trasach dalekobieżnych. Testujemy również alternatywne paliwa, takie jak HVO (hydrorafinowany olej roślinny), a także ciężarówki na wodór. Nadal jednak więcej jest pytań niż gotowych odpowiedzi.

B. Eling: W transporcie morskim i lotniczym sytuacja jest bardziej złożona – ze względu na długość cyklu życia jednostek. Statki czy samoloty eksploatowane są przez dekady, podczas gdy technologie zmieniają się szybciej, co utrudnia podejmowanie inwestycyjnych decyzji.

S. Hohm: Dlatego korzystamy z rozwiązań przejściowych, takich jak mieszanie syntetycznych paliw: SAF (zrównoważone paliwo lotnicze) i SMF (zrównoważone paliwo morskie). W przyszłości żegluga będzie bazować na paliwach syntetycznych, np. metanolu czy amoniaku – niektóre kontenerowce już z nich korzystają. Jednak nadal istnieją istotne bariery techniczne i ekonomiczne. Realnie osiągnięcie zerowych emisji w lotnictwie i żegludze do 2050 roku to bardzo ambitne wyzwanie.

W jaki sposób DACHSER chce wyznaczać kierunek w działaniach na rzecz klimatu?

B. Eling: Bycie liderem nie polega wyłącznie na szybkim wdrażaniu nowości, ale na ocenie ich wykonalności i opłacalności. Nasze usługi muszą nadal odpowiadać na oczekiwania klientów – wielu z nich już teraz oczekuje konkretnych redukcji emisji, które mogą włączyć do swojego śladu węglowego. Taka współpraca wymaga jasnych zasad, np. dotyczących pokrywania dodatkowych kosztów.

S. Hohm: Równie istotne jest dokładne zrozumienie kalkulacji śladu węglowego – we wszystkich trzech zakresach: 1, 2 i 3. Tylko solidne dane pozwalają na podejmowanie trafnych decyzji co do działań redukcyjnych, które są zarówno sensowne, jak i wykonalne.

 

Na jakich doświadczeniach opieracie transformację w kierunku zeroemisyjności?

B. Eling: W tym zakresie przeszliśmy stromą krzywą uczenia się, a kluczową rolę odegrał tu kompetentny i zmotywowany zespół. Wiemy też, że skuteczna ochrona klimatu nie jest możliwa w pojedynkę – współpracujemy z oddziałami, ekspertami i partnerami w całej sieci.

S. Hohm: Dobrym przykładem są nasze lokalizacje e-mobilności w Hamburgu, Freiburgu i Malsch, gdzie rozwijamy technologie zeroemisyjne oraz inteligentne systemy zarządzania energią i ładowaniem. Pozwala nam to na długoterminowe testowanie rozwiązań i unikanie błędów podczas wdrażania ich w skali całej sieci.

B. Eling: Wiedza zdobywana w tych procesach pomaga nam odróżnić kwestie kluczowe od drugorzędnych i właściwie ukierunkować transformację. DACHSER jest prekursorem – nie tylko mówiąc o potrzebie zmian, ale przede wszystkim wprowadzając je w życie

 

Interview with: Burkhard Eling & Stefan Hohm
DACHSER CEO Burkhard Eling & Stefan Hohm DACHSER CDO w rozmowie o działaniach na rzecz klimatu.
DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Aleksandra Rudnicka Marketing and Communication Specialist