DACHSER wspiera rozwój pierwszego w branży, zgodnego z przepisami, interoperacyjnego i dostępnego publicznie oprogramowania eCMR
DACHSER, globalny operator logistyczny, aktywnie uczestniczył w opracowaniu i wdrożeniu pierwszego w branży oprogramowania eCMR – elektronicznego listu przewozowego, które jest w pełni zgodne z obowiązującymi przepisami, interoperacyjne oraz ogólnodostępne w modelu open source. Nowe rozwiązanie zostało oficjalnie zaprezentowane 2 czerwca 2025 r. podczas konferencji prasowej na targach transport logistic 2025 w Monachium.

Nowe oprogramowanie eCMR, opracowane wspólnie przez członków Open Logistics Foundation, w tym DACHSER, Rhenus, Markant i Blue Yonder, to odpowiedź na potrzebę ujednolicenia cyfrowych listów przewozowych w transporcie drogowym. System jest zgodny z niemieckim kodeksem handlowym (§ 408 HGB), spełnia wymagania Konwencji CMR oraz umożliwia cyfrową wymianę dokumentów w sposób zdecentralizowany – bez konieczności korzystania z pośredników czy centralnych platform.
„Wspólne opracowanie oprogramowania eCMR w modelu open source to przełomowy krok w cyfryzacji procesów transportowych i logistyki drogowej. DACHSER od początku angażował się w ten projekt, wspierając jego rozwój i testowanie, a teraz działa na rzecz jego szerokiego wdrożenia jako jednolitego standardu branżowego” – mówi Stefan Hohm, Chief Development Officer w DACHSER.
Współpraca ponad podziałami
Projekt został zainicjowany przez Instytut Fraunhofera ds. Przepływu Materiałów i Logistyki (IML) i realizowany w ramach grupy roboczej „Elektroniczne dokumenty transportowe” prowadzonej przez Open Logistics Foundation. W prace zaangażowanych było 28 firm członkowskich fundacji, które wspólnie zaprojektowały, przetestowały i zatwierdziły rozwiązanie. DACHSER brał aktywny udział zarówno w definiowaniu założeń projektu, jak i w fazie pilotażowej. Pod koniec 2023 roku, wspólnie z firmą Rhenus, zrealizowano dwie operacje transportowe z użyciem nowego oprogramowania eCMR.
W projekcie wzięli udział także partnerzy technologiczni: Markant i Blue Yonder. Testy operacyjne potwierdziły wysoką funkcjonalność i gotowość rozwiązania do wdrożeń w rzeczywistych warunkach transportowych.
„Nowy standard eCMR pokazuje, jak rozwiązania open source mogą ułatwiać wejście w cyfryzację i wspierać standaryzację procesów wzdłuż całego łańcucha wartości. W testach przeprowadzonych z naszym partnerem Markant udało się zaoszczędzić nawet do 60% czasu – to znaczące usprawnienie dla wszystkich uczestników procesu transportowego: od kierowców, przez spedytorów, po odbiorców” – podkreśla Hohm.

Otwarte, gotowe do wdrożenia i wolne od opłat licencyjnych
Oprogramowanie eCMR jest dostępne bezpłatnie w publicznym repozytorium fundacji na GitHubie, na licencji EUPL (European Union Public Licence). Użytkownicy mogą samodzielnie wdrożyć system lub skorzystać z pomocy zewnętrznych dostawców IT – bez ponoszenia kosztów licencyjnych.
Rozwiązanie działa w pełni zdecentralizowanie: dokumenty są wymieniane bez potrzeby tworzenia centralnych baz danych czy pośredniczących platform. Dzięki temu uczestnicy rynku zachowują pełną kontrolę nad własnymi danymi, a jednocześnie mogą efektywnie współpracować, korzystając z jednego, zgodnego z prawem standardu cyfrowego dokumentu przewozowego.
O Open Logistics Foundation:
Open Logistics Foundation, założona w 2021 roku, promuje otwarte standardy i rozwiązania IT w logistyce oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw. Fundacja wspiera współpracę firm z całej branży – także konkurentów – w tworzeniu wspólnych, niekomercyjnych rozwiązań, które przyczyniają się do szybszej i bardziej zrównoważonej cyfryzacji sektora TSL.