Twardy Brexit – Działania

Mimo trwających negocjacji między Unią Europejską i Wielką Brytanią nie można wykluczyć, że w dniu 31 października 2019 roku dojdzie do twardego Brexitu.

Konsekwencje bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z UE w dniu 31 października są dobrze znane, zwłaszcza w odniesieniu do przepływu towarów do i z tego kraju. Przede wszystkim należy spodziewać się dłuższego czasu oczekiwania ze względu na konieczność przeprowadzenia kontroli granicznych i dokonania odprawy celnej wszystkich towarów zgodnie z zasadami Światowej Organizacji Handlu (WTO).

DACHSER podejmie odpowiednie działania, by zapewnić, że wszystkie towary przywożone do / wywożone z Wielkiej Brytanii po godzinie 23.00 GMT (0.00 CET) w dniu 31 października przejdą odprawę celną i zostaną odpowiednio opodatkowane.

Poniższe informacje stanowią kolejne podsumowanie najważniejszych kwestii i działań mających na celu zminimalizowanie konsekwencji oraz opóźnień w dostawach dla naszych klientów.

W przypadku twardego Brexitu przed odbiorem towarów wymagane będzie udostępnienie następujących informacji i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia odprawy celnej:

  • listu przewozowego;
  • faktury handlowej / faktury pro forma;
  • wykazu opakowań / specyfikacji wysyłkowej;
  • Wywozowego Dokumentu Towarzyszącego (w stosownych przypadkach może być wystawiony przez nas);
  • świadectw preferencyjnych i innych dokumentów dotyczących danego produktu, wyłącznie jeśli jest to możliwe i jeśli są wymagane.

Należy upewnić się, że w dokumentach tych wskazano następujące informacje:

Nadawcę z numerem EORI, odbiorcę z danymi kontaktowymi, importera z danymi kontaktowymi – jeśli jest inny niż odbiorca, kolejny numer faktury, reguły Incoterms, liczbę i rodzaj opakowań/pakunków, opis towarów, kraj pochodzenia, kod Taric, wartość towarów, walutę, wagę brutto/netto.

Prosimy o dołożenie wszelkich starań, aby przekazywane informacje były wysokiej jakości – dane zawarte w dokumentach muszą stanowić niepodważalne odzwierciedlenie rzeczywistych cech przekazywanych towarów.

Jeśli dokumenty są udostępniane nam w formie elektronicznej, najlepiej aby miały rozdzielczość 300dpi.

Ponadto prosimy o wskazanie osoby do kontaktu w kwestiach związanych z odprawą celną wraz z danymi kontaktowymi odbiorcy/importera (adres e-mail). Umożliwi nam to skontaktowanie się w celu uzyskania niezbędnego pełnomocnictwa celnego. Informacje te są nam potrzebne do przeprowadzenia niezbędnej odprawy celnej – bez wspomnianego pełnomocnictwa nie możemy jej dokonać.

Prosimy także zwrócić uwagę, że będziemy potrzebować bardziej szczegółowych informacji o przesyłkach, jak liczba i rodzaj paczek/pakunków, opis towarów, a także wartość towarów w przypadku przesyłek przewożonych do Irlandii przez terytorium Wielkiej Brytanii ze względu na konieczność zastosowania procedury tranzytowej przez Zjednoczone Królestwo. Na początek zalecamy również załączanie do takich przesyłek T2L ze względu na brak pewności, czy irlandzkie służby celne zaakceptują T2 jako dowód swobodnego przepływu towarów w UE po przewiezieniu przez Wielką Brytanię. 

W ramach naszej aplikacji eLogistics dozwolone reguły Incoterms będą zmieniane w związku z procedurą celną. Na początku w eLogistics dozwolone będą jedynie FCA/EXW lub DAP w celu zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu. Informacje EDI dotyczące reguł Incoterms również muszą zostać dostosowane; odpowiedzialna za to osoba z obsługującego Państwa oddziału DACHSER skontaktuje się z Państwem w celu dokonania niezbędnych zmian.

Prosimy o wyrozumiałość i współpracę, gdyż pozwoli to DACHSER zapewnić możliwie sprawny i bezproblemowy przepływ Państwa towarów w tych wyjątkowych okolicznościach, jakim byłby twardy Brexit.

Najważniejsze działania przygotowawcze zostały dodatkowo określone w naszej liście kontrolnej dot. Brexitu (zob. poniżej).

W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań prosimy o kontakt z oddziałem DACHSER, z którym Państwo współpracują.

Definition PDF (0,31 MB)
DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Renata Krukowska