Osiąganie wielkich rzeczy

Alexander Tonn jest odpowiedzialny za działalność w obszarze Road Logistics w firmie DACHSER.

Alexander Tonn został powołany na stanowisko Chief Operations Officer (COO) w DACHSER w styczniu 2021 roku. 48-latek jest odpowiedzialny za obszar Road Logistics wraz z siecią European Logistics oraz Food Logistics. Opowiedział nam o swoich doświadczeniach, karierze i największych wyzwaniach.

Objąłeś kierownictwo nad DACHSER Road Logistics w samym środku pandemii. Jakie były największe wyzwania?

Początek 2021 roku był bardzo intensywnym i pełnym wyzwań okresem. Oprócz trzeciej fali pandemii musieliśmy zmierzyć się z Brexitem. Potem nastąpiły nadzwyczajne zjawiska pogodowe w Niemczech i innych krajach. W tym czasie ilość przesyłek w naszej sieci ogromnie wzrosła. Nie było mowy o spokojnym rozpoczęciu pracy.

Jak radzisz sobie z tak dużym stresem?

W sytuacji napięcia jestem opanowany i w pełni koncentruję się na wykonywanej pracy.

A jak poradził sobie w tej sytuacji Twój zespół?

Jako Road Logistics w tych trudnym czasie bardzo intensywnie współpracowaliśmy z Regionalnymi Dyrektorami Zarządzającymi i ich jednostkami operacyjnymi. Bardzo dobrze się dogadywaliśmy i współdziałaliśmy. Brakowało jednak bezpośredniego kontaktu z ludźmi. Wszystkie spotkania miały formę wirtualną. Do tej pory nie mieliśmy okazji spotkać się osobiście – na przykład podczas przyjęcia bożonarodzeniowego lub spotkania towarzyskiego, by przełamać lody. Wielka szkoda. Mam jednak nadzieję, że wkrótce uda nam się to nadrobić.

Interview with: Alexander Tonn

COO Road Logistics at DACHSER.

W jakim stopniu Twoje wieloletnie doświadczenie w firmie pomogło Ci w nowej roli?

Pracuję w DACHSER od 23 lat, z czego 15 pozwoliło mi bardzo dobrze poznać wszystkie aspekty operacyjne naszej działalności. Wielu kolegów i koleżanek przeszło tę samą drogę co ja, dzięki czemu mogę otwarcie i szczerze mówić o wyzwaniach. Jest to coś, co bardzo sobie cenię i za co jestem wdzięczny. Ponadto przez wiele lat bardzo blisko współpracowałem z moim poprzednikiem, Michaelem Schillingiem, a nasze relacje opierały się na wzajemnym zaufaniu. Było to idealne przygotowanie do mojej nowej roli.

Patrząc wstecz, jakie kamienie milowe w Twoim rozwoju osobistym i karierze uważasz za szczególnie kształtujące?

Mam za sobą wiele doświadczeń, które mnie ukształtowały. Kiedy pracowałem w oddziale w Memmingen miałem okazję zajmować się różnymi projektami z zakresu logistyki kontraktowej, począwszy od wstępnego pomysłu, poprzez spotkania z klientami i kosztorysowanie, aż po nowe prace budowlane i wdrożenie operacyjne. To zawsze było bardzo pouczające i ekscytujące. Później przeniosłem się do centrali w Kempten; w ciągu sześciu lat pracy jako kontroler logistyki kontraktowej, co wiązało się z licznymi podróżami po całej organizacji, mogłem poszerzyć swoją wiedzę na temat tego, czym DACHSER zajmuje się w Europie i na świecie. Kolejnym ważnym krokiem było przejęcie dodatkowej odpowiedzialności, gdy w 2017 r. zostałem Managing Director European Logistics Germany.

Jakie spostrzeżenia szczególnie pomogły Ci na Twojej drodze?

W tych trudnych czasach po prostu musimy stać się jeszcze bardziej elastyczni, sprawni i cyfrowi. Nasi klienci zmieniają swoje punkty dostępu do rynku. Chcą oni w coraz szybszym tempie ograniczać złożoność i digitalizować swoje procesy. Dobrym przykładem jest handel, który w coraz większym stopniu realizuje strategie omnichannel. Chcemy nadal spełniać te zmienne oczekiwania klientów przy zachowaniu typowej dla DACHSER wysokiej jakości. Weźmy na przykład logistykę w branży DIY, gdzie w 2021 r. wiele procesów nie działało tak, jak w normalnych warunkach. Spowodowało to ogromne opóźnienia w realizacji zamówień na towary sezonowe z powodu wąskich gardeł w dostawach i przepustowości we frachcie morskim. Produkty wysyłane z Azji na święta Bożego Narodzenia nie docierały do Europy pod koniec lata tak jak zwykle. Naturalnie wszyscy zaangażowani byli coraz bardziej zdenerwowani. Jednak dzięki inteligentnemu zarządzaniu przepustowością i siecią byliśmy w stanie zaoferować naszym klientom w tej sytuacji odpowiednie rozwiązania.

Cały wywiad można przeczytać w DACHSER Magazine 01/22 dostępnym do pobrania poniżej. 

DACHSER Magazine issue 01/22 PDF (10,80 MB)
Kontakt Arkadiusz Tomczak