Cyfrowy bliźniak: Dachser i Instytut Fraunhofer IML zwiększają przejrzystość obsługi ładunków zbiorowych

We współpracy z Instytutem Fraunhofer IML firma Dachser opracowała i wdrożyła innowację w logistyce ładunków zbiorowych.

W tak zwanym terminalu @ILO
całkowicie automatycznie i w czasie rzeczywistym
tworzony jest kompletny cyfrowy obraz wszystkich
paczek, zasobów i procesów terminalu tranzytowego. Ów
„cyfrowy bliźniak” przyspiesza procesy przychodzące i
wychodzące oraz zapewnia ciągłą aktualizację informacji
o położeniu każdej paczki, z korzyścią nie tylko dla
operatorów logistycznych i kierowców, lecz także dla
pracowników działów planowania i obsługi klienta.

"Cyfrowy bliźniak" tworzy cyfrową reprezentację tego, co dzieje się w terminalu tranzytowym.
"Cyfrowy bliźniak" tworzy cyfrową reprezentację tego, co dzieje się w terminalu tranzytowym.

Technologiczna innowacja dowodzi już swojej wartości i jest wykorzystywana w
rzeczywistych operacjach realizowanych w terminalach tranzytowych oddziałów
firmy Dachser w Unterschleißheim koło Monachium oraz Öhringen koło
Heilbronnu. Nazwa @ILO to akronim Advanced Indoor Localization and
Operations (Zaawansowana Lokalizacja i Działanie Wewnątrz Pomieszczeń).
Jest to projekt badawczy DACHSER Enterprise Lab prowadzony przez
dostawcę usług logistycznych wraz z Instytutem Przepływu Materiałów i
Logistyki Fraunhofera (Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics,
IML). Jego podstawą jest wspólnie wypracowane oprogramowanie @ILO.
Algorytmy bazujące na sztucznej inteligencji interpretują dane przechwytywane
w każdej sekundzie przez optyczne urządzenia skanujące, używając ich do
automatycznej i natychmiastowej identyfikacji oraz lokalizacji wszystkich
paczek. W ten sposób tworzy się kompletny, zawsze aktualny obraz terminalu i
zachodzących w nim procesów – czyli jego cyfrowy bliźniak. Oczekuje się, że w
przyszłości system będzie dostarczał w czasie rzeczywistym dane o każdej
przesyłce paletowej w europejskiej sieci transportowej Dachser.

Technologiczna innowacja dowodzi już swojej wartości i jest wykorzystywana w
rzeczywistych operacjach realizowanych w terminalach tranzytowych oddziałów
firmy Dachser w Unterschleißheim koło Monachium oraz Öhringen koło
Heilbronnu. Nazwa @ILO to akronim Advanced Indoor Localization and
Operations (Zaawansowana Lokalizacja i Działanie Wewnątrz Pomieszczeń).
Jest to projekt badawczy DACHSER Enterprise Lab prowadzony przez
dostawcę usług logistycznych wraz z Instytutem Przepływu Materiałów i
Logistyki Fraunhofera (Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics,
IML). Jego podstawą jest wspólnie wypracowane oprogramowanie @ILO.
Algorytmy bazujące na sztucznej inteligencji interpretują dane przechwytywane
w każdej sekundzie przez optyczne urządzenia skanujące, używając ich do
automatycznej i natychmiastowej identyfikacji oraz lokalizacji wszystkich
paczek. W ten sposób tworzy się kompletny, zawsze aktualny obraz terminalu i
zachodzących w nim procesów – czyli jego cyfrowy bliźniak. Oczekuje się, że w
przyszłości system będzie dostarczał w czasie rzeczywistym dane o każdej
przesyłce paletowej w europejskiej sieci transportowej Dachser.
Konsekwentna digitalizacja naszych
podstawowych procesów pozwoli na dalszą
poprawę jakości naszych usług. Nie poprzestajemy
wyłącznie na najnowocześniejszych technologiach.
Chcemy również wprowadzić naszych
pracowników do cyfrowego świata, tak jak w
terminalu @ILO. Ta innowacja oferuje oczywiste
korzyści dla codziennej pracy w terminalu
tranzytowym, a tym samym ma potencjał, by stać
się kamieniem milowym na drodze do jeszcze
bardziej efektywnych i zrównoważonych operacji
logistycznych.

Burkhard Eling, CEO Dachser

Zakończono powodzeniem operacje w dwóch lokalizacjach: algorytmy
oparte na sztucznej inteligencji w pełni automatycznie identyfikują, lokalizują
i mierzą wszystkie przesyłki w terminalu tranzytowym.
Ten pierwszy krok eliminuje potrzebę ręcznego skanowania oraz
etykietowania paczek i przyspiesza czas odjazdu. Jest duże
prawdopodobieństwo, że w przyszłości sztuczna inteligencja będzie także
wspierać i optymalizować załadunek.

W pełni automatyczna identyfikacja i precyzyjne śledzenie z dokładnością do jednego metra

W terminalu @ILO paczki są identyfikowane całkowicie automatycznie przy
wjeździe i wyjeździe, jak również podczas ich zatrzymania oraz
ewidencjonowane w systemie zarządzania transportem. Eliminuje to ręczne
skanowanie kodów kreskowych i dodatkowe etykietowanie paczek.
Technologiczną podstawę systemu zapewniają dwuwymiarowe kody
matrycowe w standardzie DataMatrix na wierzchu każdej paczki, służące jako
identyfikatory, wraz z kilkuset optycznymi urządzeniami skanującymi w strefie
sufitowej obiektu, które rejestrują całą podłogę.
Taka konfiguracja umożliwia także precyzyjne śledzenie z dokładnością do
jednego metra i w czasie rzeczywistym wszystkich palet na terenie terminalów
tranzytowych, które często mogą być wielkości boiska piłkarskiego. Lokalizacje
ładunków i położenie przenośników naziemnych mogą być wizualizowane w
czasie rzeczywistym i wyświetlane na stronach internetowych, w aplikacjach lub
ekranach mobilnych wraz z instrukcjami wewnętrznego transportu, znacząco
poprawiając przejrzystość w magazynie oraz przyspieszając procesy
wyszukiwania i załadunku.
Nowością jest automatyczny połączenie przenośników naziemnych i paczek.
System @ILO automatycznie wykrywa, kiedy przenośnik naziemny podnosi
paletę, i na bieżąco transmituje informację o każdym pakunku na wyświetlacze
pracownicze. Jest to kolejna funkcja, która skraca czas realizacji zadań
logistycznych i może zmienić przebieg procesów w terminalu tranzytowym.

Terminal @ILO przenosi nas na nowy poziom
monitorowania i śledzenia łańcucha dostaw.
Pracowaliśmy nad cyfrowym bliźniakiem z
Fraunhofer IML przez ponad cztery lata. Za sprawą
ogromnej wiedzy, pomysłów, a przede wszystkim
pasji zespoły, które składają się zarówno z
badaczy, jak i ekspertów pracujących w terenie,
urzeczywistniły Internet rzeczy i wizję Logistyki 4.0
także w logistyce zbiorowej.

Stefan Hohm, DACHSER CDO

Stały pomiar opakowań
W przygotowaniu jest kolejne technologiczne usprawnienie funkcjonowania
terminalu @ILO: całkowicie zautomatyzowany i stały pomiar wszystkich paczek.
W operacjach pilotażowych system jest już w stanie zidentyfikować wymiary
paczki z wielką dokładnością. Gdy będzie w pełni gotowy do praktycznego
zastosowania, możliwe będzie wprowadzenie uzyskanych danych o objętości
każdej paczki do inteligentnych algorytmów, by – na przykład – wspomóc
kierowców i pracowników terminala tranzytowego w planowaniu załadunku i
trasy czy zwiększyć wykorzystanie pojemności nadwozi wymiennych, przyczep
i pojazdów transportu lokalnego. Konsekwencją byłaby redukcja kilometrów
transportowych, a więc również ważny krok w dążeniu do zeroemisyjności.

Szczegółowe informacje o projekcie @ILO są dostępne poniżej: PDF (0,14 MB)
DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Anna Szalek-Kowalska