Czysty proces

Nilfisk rozpoczął swoją działalność w 1906 roku w podwórkowym warsztacie w Kopenhadze i stał się światowym liderem w dziedzinie profesjonalnych urządzeń do sprzątania. We współpracy z DACHSER firma usprawniła procesy produkcyjne i logistyczne oraz dostosowała je do potrzeb swoich klientów.

Sprzęt sprzątający dla profesjonalistów (Zdjęcie: Nilfisk)
Sprzęt sprzątający dla profesjonalistów (Zdjęcie: Nilfisk)

W ramach działań mających na celu powstrzymanie globalnej pandemii, zapotrzebowanie na profesjonalny sprzęt do sprzątania, który może zapewnić zgodność z niezbędnymi standardami higieny w miejscach publicznych, miejscach pracy, restauracjach i hotelach oraz gospodarstwach domowych, jest większe niż kiedykolwiek.

Czystość jest motywem przewodnim Nilfisk od 115 lat. Założona w Kopenhadze firma rozwinęła się z małego producenta odkurzaczy do światowego lidera w branży profesjonalnego sprzątania, zatrudniającego ponad 4 500 pracowników. Maszyny do czyszczenia podłóg, odkurzacze i myjki wysokociśnieniowe dla użytkowników profesjonalnych i konsumentów są obecnie sprzedawane w ponad 100 krajach.

„Pandemia zmieniła charakter i rolę sprzątania. Wiele firm całkowicie zmienia swoje koncepcje, skupiając się na bardziej rygorystycznych procedurach oraz częstszym czyszczeniu i dezynfekcji. W efekcie zapotrzebowanie na odpowiednie rozwiązania gwałtownie wzrasta. A to wymaga efektywnej logistyki” – wyjaśnia Morten Jensen, dyrektor ds. logistyki w Nilfisk.

Mniej znaczy więcej

Już wiele lat temu firma zmieniła swoją strategię logistyczną, redukując liczbę dostawców z 30 do sześciu. DACHSER i jego rozbudowana sieć drobnicowa są częścią tego procesu od 2010 r. „Szybkość, terminowość i przejrzystość dostaw w całej Europie są kluczowymi elementami naszej działalności. Mając to na uwadze, chcemy maksymalnie uprościć nasz łańcuch dostaw” – mówi Jensen.

W 2020 roku globalna firma z siedzibą w Danii dokonała przeglądu swoich procesów logistycznych. W wyniku tego powstała nowa struktura, która może realizować szybkie, niezawodne dostawy Nilfisk na rynki w Europie Północnej i Środkowej, Wielkiej Brytanii, Rosji i Turcji. Skupiono się na trzech centralnie sterowanych centrach dystrybucyjnych: w Gandawie (Belgia), Trollhättan (Szwecja) i Tarragonie (Hiszpania). Wdrażając tak fundamentalną restrukturyzację, wyzwaniem było utrzymanie jak najkrótszych czasów dostaw do klientów w całej Europie.

„Dzięki naszej sieci i gamie produktów entargo, a zwłaszcza usłudze targospeed premium, możemy zapewnić Nilfisk skuteczne wsparcie, gdy przekształca ona wiele małych, lokalnych jednostek w potężną całość oraz gdy organizuje sprzedaż jeszcze szybciej i jeszcze efektywniej. Europejska sieć DACHSER, dzięki swojej wyjątkowej jakości i niezawodności dostaw, jest dostosowana do tego rodzaju łączenia usług transportowych” – mówi Jonas Bettray, Key Account Manager European Logistics w DACHSER. Dodaje, że DACHSER łączy obecnie dwa centra dystrybucyjne – w Gandawie poprzez oddział DACHSER w Mouscron oraz w Trollhättan poprzez oddział DACHSER w Göteborgu – ze swoją siecią drobnicową, co pozwala w bardzo krótkim czasie dotrzeć do wszystkich rynków docelowych.

„Szybkość, terminowość i przejrzystość dostaw w całej Europie są kluczowymi elementami naszej działalności. Mając to na uwadze, chcemy maksymalnie uprościć nasz łańcuch dostaw.” Morten Jensen, dyrektor ds. logistyki w Nilfisk.

Nilfisk najbardziej ceni sobie w DACHSER imponującą elastyczność. „Zwykle z centrum dystrybucyjnego w Gandawie do oddziału DACHSER w Mouscron wyrusza 12 ciężarówek dziennie, ale w godzinach szczytu liczba ta może wzrosnąć do 20 ciężarówek. Wymaga to solidnych i odpornych struktur. Niezawodność jest dla nas kluczowym kryterium” – mówi Kim Østerby, menedżer ds. rozwoju transportu w regionie EMEA w Nilfisk. Ale chodzi tu o coś więcej: „Chcemy mieć dostęp do wszystkich informacji i raportów, których potrzebujemy, aby zrealizować nasze cele – zawsze i wszędzie, na terenie całej Europy”.

Wszędzie jak w domu (Zdjęcie: Nilfisk)
Wszędzie jak w domu (Zdjęcie: Nilfisk)

Test w trudnych czasach

Dla Jensena bliskość i zaufanie są podstawowymi aspektami relacji z dostawcami usług logistycznych. Jak mówi, jest to coś, co Nilfisk szczególnie docenił podczas Brexitu i pandemii COVID-19, kiedy przepływy towarów w Europie były pod znaczną presją. „DACHSER zawsze działał pewnie i niezawodnie, nawet w trudnych warunkach. Dotrzymanie terminów dostawy jest szczególnie ważne w okresie niepewności i ograniczeń, które mają wpływ zarówno na obie nasze firmy, jak i na sposób pracy naszych pracowników" – podkreśla Jensen.

„W tych skomplikowanych czasach jeszcze bardziej się do siebie zbliżyliśmy. Fakt, że dobrze się dogadujemy w relacjach osobistych z pewnością nam w tym pomógł” – potwierdza Bettray. Szczególnie ceni sobie „skandynawski” styl bycia wspólnotą. „Zawsze podchodzimy do wszystkich zadań i wyzwań wspólnie, z szacunkiem i w sposób bezpośredni. Zawsze jak równy z równym i ze wzajemnym uznaniem. To jest istotna część naszego sukcesu” – mówi Bettray.

Aby wszystkie procesy były jak najbardziej wydajne i przejrzyste, firmy Nilfisk i DACHSER zawarły umowę na poziomie centralnym. Reguluje ona ścisłą i osobistą wymianę na poziomie kierownictwa i pozwala uniknąć ewentualnych opóźnień w przekazywaniu informacji na poziomie lokalnym i regionalnym. „Uczyniliśmy z logistyki kwestię zarządzania. Przy takim strukturalnym zwrocie jak ten, który właśnie nastąpił, natychmiastowa, bezpośrednia wymiana informacji na poziomie decydentów znacznie ułatwia sprawę" – wyjaśnia Jensen.

Jak zaznacza Bettray, w przyszłości istnieje również „duży potencjał współpracy” na rynkach konsumenckich. Dzięki sprawdzonemu rozwiązaniu branżowemu DACHSER DIY Logistics można wykorzystać istniejące umowy, aby niezawodnie i terminowo realizować wrażliwe na czas dostawy do ponad 18 000 marketów budowlanych w całej Europie. Dla Jensena fakt, że zrównoważony rozwój jest wysokim priorytetem w DACHSER, jest kolejnym powodem wyboru dostawcy usług logistycznych, który pomoże Nilfisk w osiągnięciu tego celu. „Profesjonalne sprzątanie zawsze ma na celu poprawę jakości życia. Jest to możliwe tylko dzięki zrównoważonym rozwiązaniom – również logistycznym. W tej kwestii nadajemy dokładnie na tych samych falach, co DACHSER”.

Kontakt Arkadiusz Tomczak