TOP5 wyzwań w transporcie lotniczym towarów niebezpiecznych 

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego za 2022 r. sektor transportu lotniczego w Polsce odnotował największy wzrost w przewozach towarów w stosunku do pozostałych gałęzi transportu. W porównaniu z poprzednim rokiem to wzrost o 31 proc. Ponadto Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje dalszy rozwój przewozów towarów i poczty drogą powietrzną. Rosnące wolumeny i otwarcie się polskich eksporterów na nowe kierunki oznacza konieczność uwzględnienia różnorodnych regulacji międzynarodowych, a to wymaga doświadczonego operatora logistycznego, który sprosta tym wymaganiom.

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego za 2022 r. sektor transportu lotniczego w Polsce odnotował największy wzrost w przewozach towarów w stosunku do pozostałych gałęzi transportu.
Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego za 2022 r. sektor transportu lotniczego w Polsce odnotował największy wzrost w przewozach towarów w stosunku do pozostałych gałęzi transportu.

Jak podaje ULC nawet w najmniej optymistycznym scenariuszu waga przesyłek przewiezionych na pokładach samolotów w 2023 roku powinna wynieść ok. 230 000 ton (w porównaniu do 2019 r. było to ok. 150 tys. ton). Według długoterminowych przewidywań ilość cargo i poczty przewożonych „on board” w 2040 roku może wynieść od 450 do nawet 520 tys. ton. W świetle tych obiecujących perspektyw warto przyjrzeć się głównym wyzwaniom, przed którymi stoją polscy eksporterzy, zwłaszcza w kontekście transportu towarów niebezpiecznych.

Transport tego rodzaju produktów podlega surowym przepisom i wymaganiom dotyczącym m.in.: opakowań, etykietowania, a także dokumentacji przewozowej. Dlatego eksporterzy muszą spełniać wyższe standardy i przestrzegać rygorystycznych procedur w celu zapewnienia bezpieczeństwa zarówno podczas transportu jak i przechowywania tych towarów Każdy kraj posiada swoje własne przepisy dotyczące importu i stosowania substancji chemicznych. Może to stwarzać szereg komplikacji, szczególnie dla tych przedsiębiorców, którzy w transporcie lotniczym stawiają swoje pierwsze kroki. Wymaga to od nich nie tylko odpowiedniego przygotowania, ale i wyjątkowej elastyczności.

Transport lotniczy podlega największym ograniczeniom pod względem rodzaju i ilości przewożonych materiałów niebezpiecznych. Najważniejsze w tym obszarze są przepisy regulujące bezpieczeństwo międzynarodowej żeglugi powietrznej wydane przez ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego). Ponadto IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) ustala zasady postępowania związane z przewozem towarów niebezpiecznych, dostosowane są do indywidualnych krajowych wymagań i linii lotniczych. Niezależnie od celu podróży, przesyłka musi być zgodna z przepisami DGR (Dangerous Goods Regulations).

W ramach regulacji krajowych od sierpnia 2022 roku obowiązuje ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych drogą lotniczą, która zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące każdego aspektu tego procesu. Znajdziemy w niej informacje o koniecznych szkoleniach, określaniu odpowiedzialności za towary niebezpieczne, zasadach kwalifikacji tych towarów (zgodnie z zaleceniami ONZ), sposobach i instrukcjach pakowania, oznakowania, specyfikacji opakowań, a także procedurach związanych z tworzeniem dokumentacji dla przewożonych towarów niebezpiecznych.

Szkolenie personelu

Zgodnie z krajowymi regulacjami nadawca przesyłek zawierających towary niebezpieczne jest zobowiązany do ukończenia szkolenia z zakresu bezpiecznego transportu tych towarów drogą powietrzną. Szkolenie jest ważne przez 24 miesiące i dostarcza wiedzę dotyczącą zagrożeń stwarzanych przez towary niebezpieczne, bezpiecznej ich obsługi oraz metod postępowania w sytuacjach awaryjnych.

„W DACHSER dbamy o poziom wiedzy naszych pracowników na temat obsługi tego rodzaju towarów. Przede wszystkim muszą wiedzieć co robić, gdy nastąpi uwolnienie się substancji chemicznej, jak zajmować się przesyłką z materiałem niebezpiecznym oraz na czym polegają obowiązki i odpowiedzialność operatora." - Ewelina Staszewska-Kobiela, Kierownik Rozwoju Biznesu DACHSER Chem Logistics w Polsce.

„W DACHSER dbamy o poziom wiedzy naszych pracowników na temat obsługi tego rodzaju towarów. Przede wszystkim muszą wiedzieć co robić, gdy nastąpi uwolnienie się substancji chemicznej, jak zajmować się przesyłką z materiałem niebezpiecznym oraz na czym polegają obowiązki i odpowiedzialność operatora. Co ważne w każdym oddziale DACHSER jakość obsługi w tym zakresie jest na tym samym poziomie, niezależnie od kraju czy kontynentu” – mówi Ewelina Staszewska-Kobiela, Kierownik Rozwoju Biznesu DACHSER Chem Logistics w Polsce.

Opakowania używane do transportu towarów niebezpiecznych muszą spełniać wysokie standardy jakości i być zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne zamknięcie oraz ochronę przed wyciekami.
Opakowania używane do transportu towarów niebezpiecznych muszą spełniać wysokie standardy jakości i być zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne zamknięcie oraz ochronę przed wyciekami.

Dokumentacja

W przypadku każdej przesyłki, która zawiera towary niebezpieczne, nadawca zobowiązany jest do wypełnienia dokumentu „Deklaracja Nadawcy” (Shipper’s Declaration for Dangerous Goods), o ile przepisy DGR nie stanowią wyjątku w tej kwestii. Dokument ten musi być sporządzony w języku angielskim i dostarczony w dwóch identycznych egzemplarzach. Ponadto, konieczne jest uzyskanie wpisu na list przewozowy MAWB (Master Air Way Bill).

Klasyfikacja i opakowanie

Opakowania używane do transportu towarów niebezpiecznych muszą spełniać wysokie standardy jakości i być zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne zamknięcie oraz ochronę przed wyciekami. Wszystkie przesyłki zawierające towary niebezpieczne muszą być oznakowane etykietami zgodnie z przepisami zawartymi w odpowiednich instrukcjach. Ponadto, muszą zawierać właściwą nazwę spedycyjną oraz numer identyfikacyjny UN (ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych).

Wymagające regulacje krajowe i międzynarodowe w obszarze przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie lotniczym sprawiają, że nie każdy dostawca usług logistycznych jest do tego przygotowany.
Wymagające regulacje krajowe i międzynarodowe w obszarze przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie lotniczym sprawiają, że nie każdy dostawca usług logistycznych jest do tego przygotowany.

Współpraca z operatorem

Wymagające regulacje krajowe i międzynarodowe w obszarze przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie lotniczym sprawiają, że nie każdy dostawca usług logistycznych jest do tego przygotowany. Natomiast konsekwencje wynikające z niedostosowania przesyłek do przepisów potrafią być tak dotkliwe, że stawianie na przypadkowego operatora zdaje się być ryzykowne. Warto zatem podchodzić do tego wyboru z należytą ostrożnością.

„Wybór doświadczonego partnera, takiego jak DACHSER, może być kluczowy dla firm, które dążą do zapewnienia bezpiecznego oraz zgodnego z przepisami przewozu materiałów niebezpiecznych drogą lotniczą. DACHSER nie tylko ma specjalistyczną wiedzę na ten temat, ale także zasoby umożliwiające obsłużenie nawet dużych wolumenów, a zgodnie z przewidywaniami możemy się tego spodziewać już niebawem” – podsumowuje Ewelina Staszewska-Kobiela.

W roku 2022, w ramach swojej działalności, DACHSER ASL (Air & Sea Logistics) przetransportował drogą lotniczą 10 012 ton towarów chemicznych. Jest to znakomity przykład zaawansowanych usług logistycznych, które uwzględniają przewóz materiałów niebezpiecznych w ramach międzynarodowego transportu lotniczego. Warto zwrócić uwagę, że rozwiązanie DACHSER Chem Logistics jest oferowane dla transportów lotniczych, ale również dla morskich oraz międzynarodowego transportu drobnicowego.

DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Michał Tomczak