Fracht morski: Aktualna sytuacja w USA

W związku z trwającą od dłuższego czasu ograniczoną przepustowością na rynku frachtu morskiego w USA, chcielibyśmy poinformować Państwa jak przedstawia się aktualna sytuacja, która według prognoz może potrwać jeszcze dłuższy czas.

Zatłoczenie portów i kolei

Już od kilku miesięcy w USA występują historyczne zatory dotyczące przesyłek morskich. Przyczyna tej sytuacji jest dobrze znana: Skutki COVID-19 i wysoki popyt na towary tworzą wąskie gardła we wszystkich głównych portach i terminalach w całym kraju. Operatorzy pracują w ograniczonej liczbie personelu, co opóźnia załadunek i rozładunek statków oraz wydłuża czas postoju i spowalnia procesy transportowe do terminali. Przewoźnicy morscy również są przytłoczeni sytuacją i starają się, aby zapewnić potrzebne usługi i wymagane terminy reakcji. Statki  mają kilkudniowe opóźnienia a zaplanowane rejsy są regularnie odwoływane. Harmonogram rozkładów prawie nie istnieje.

Sytuacja w amerykańskim transporcie drogowym

Firmy transportowe mocno ucierpiały na początku COVID-19 i były zmuszone zredukować etaty wielu kierowców z powodu spadku wolumenu i popytu. Następnie na rynku amerykańskim nastąpił boom na ładunki i popyt, ale liczba dostępnych w tym momencie kierowców była niewystarczająca. Sytuacja kierowców poprawiła się w ostatnich miesiącach, ale obecna flota ciężarówek nadal nie zaspokaja dużego popytu. Kierowcy mają komplet na najbliższe 3-5 tygodni. Aby przyśpieszyć odbiory i dostawy można skorzystać z opcji LTL i FTL, polegającej na przeładunkach do/z kontenerów w wyznaczonych magazynach.

Dostępność kontenerów w USA

Obecnie bardzo dużym  wyzwaniem jest fakt, że prawie wszystkie kontenery utknęły -, czekając na transport. Skutkuje to pustymi podwoziami, które są praktycznie niedostępne, aby zorganizować odbiór. Podwozia są w pełni wykorzystywane i stają się rzadkim towarem w USA.

Import do USA

Infrastruktura portów i terminali kolejowych w USA jest po prostu przytłoczona obecnym wolumenem importu. Kontenery przychodzące są parkowane w określonych miejscach, aby zrobić miejsce dla nowych załadunków statków/pociągów. W wielu przypadkach te "parkingi" są całkowicie przepełnione, a kontenery są zablokowane oraz nieprzygotowane do natychmiastowej dostawy. Aby umówić się na odbiór, terminale oferują kierowcom ciężarówek spotkania tylko wtedy,, gdy kontener jest dostępny i odprawiony przez urząd celny - co w wielu przypadkach może trwać kilka dni, a nawet tygodni.

Eksport z USA

Największym wyzwaniem jest znalezienie potrzebnego sprzętu kontenerowego i podwozia do jego transportu.. Porty i terminale kolejowe są również pełne kontenerów eksportowych, a stacje nie przyjmują kolejnych. Sytuacja jest napięta, co powoduje, że prawie każda przesyłka ulega znacznemu opóźnieniu.

Perspektywy

Szacujemy, że sytuacja w USA nie ulegnie poprawie w tym roku. Rok 2022 będzie nadal trudny i wymagający, dlatego , zespół DACHSER postara się, aby zapewnić naszym klientom usługi i rozwiązania o jak najlepszej jakości, pomimo trudnych czasów w USA.

Ładunki o wysokim priorytecie

Obecnie możliwe jest uzyskanie lepszych czasów tranzytu i krótszych czasów postoju w terminalach amerykańskich dzięki wykorzystaniu usług LCL do priorytetowych przesyłek zamiast usług FCL. DACHSER obsługuje regularne usługi premium LCL na szlakach handlowych z Azji i Europy. Na przykład czas tranzytu z Chin skrócił się z 28 do 18 dni. Ponadto, z uwagi na duży potok wolumenu, utworzone zostały nowe serwisy do Atlanty i Los Angeles, mające na celu zredukowanie czasu oczekiwania na potwierdzenie bookingu oraz wypłynięcie statku.  Utrzymująca się trudna sytuacja na amerykańskim rynku przewozów oceanicznych sprawi, że niezbędne ładunki będą musiały być częściej transportowane drogą lotniczą. DACHSER oferuje regularne połączenia premium w ramach własnej sieci, np. cotygodniowe połączenia na trasie Frankfurt-Chicago w obu kierunkach oraz możliwość połączenia z innymi lotniskami w USA.

Na co dzień pozostajemy w ścisłym kontakcie z przewoźnikami i dostawcami usług i dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić płynność operacyjną łańcucha dostaw. W celu uzyskania szczegółowych informacji prosimy o kontakt z lokalnym przedstawicielem firmy DACHSER, abyśmy mogli wdrożyć najlepsze dla Państwa rozwiązanie logistyczne.

Kontakt Anna Szalek-Kowalska