Aktualności

Łańcuchy dostaw pod presją

Koronawirus wywołał ogromne, niespotykane do tej pory, zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw. Ostatecznych skutków pandemii nie da się jeszcze określić, jednak dla DACHSER jedno jest już pewne: w czasach, gdy  nie można wszystkiego zaplanować, rozbudowane sieci logistyczne zyskują na szczególnym znaczeniu.

Antonov pełen wyposażenia medycznego
Antonov pełen wyposażenia medycznego

Czas został podzielony na dwa okresy – przed i po pandemii COVID-19. Obecnie, w fazie przejściowej pomiędzy tymi okresami, pojawia się wiele pytań związanych z przyszłością gospodarki, polityki czy społeczeństwa. Izolacja dotknęła wszystkich. Obostrzenia są stopniowo znoszone, a życie, zarówno w sferze ekonomicznej, jak i społecznej, powoli wraca do normy. Jednak obawy związane z drugą, być może jeszcze silniejszą falą zakażeń są wciąż zbyt duże. Nie ma możliwości uzyskania wiarygodnych prognoz ani ze strony decydentów politycznych, ani ze strony lekarzy czy naukowców.

Taka niepewność stoi w opozycji do tego, czym jest logistyka. Słowo „logistyka” pochodzi od starogreckiego „logistike”,  oryginalnie rozumianego jako „praktyczna sztuka liczenia”. Dziś tym pojęciem określa się wszystkie systemy gospodarcze oparte na podziale pracy, w których dystrybucja jest realizowana terminowo, w sposób efektywny ekonomicznie i ilościowo. Podstawą takiego podejścia jest umiejętność przewidywania i tworzenia planów. Jednakże, obecny kryzys związany z koronawirusem, w dużej mierze utrudnił globalne łańcuchy dostaw i można spodziewać się dalszych zmian w związku z politycznymi decyzjami podejmowanymi na całym świecie, które wpływają na tę sytuację niemal każdego dnia.

Jedno jest pewne: gdy produkcja w danych obszarach jest wstrzymywana, lub zamykane są całe sektory gospodarki, jak np. fabryki z branży motoryzacyjnej, a hotele czy restauracje nagle przestają potrzebować nowych dostaw towarów-, wywołuje to ogromną presję na sieci logistyczne, które z natury składają się z wielu różnych elementów zapewniających sprawne łańcuchy dostaw. Jeśli jeden z elementów systemu zostaje zatrzymany lub wyłączony, cała machina silnie odczuwa tego skutki.

Elastyczność i sprawność w działaniu – nawet podczas lockdownu

„Mając na uwadze ciągły rozwój, stale podejmujemy i dostosowujemy nasze decyzje biznesowe do sytuacji” – wyjaśnia Bernhard Simon, CEO DACHSER. Wspomina także o tym, że DACHSER powołał komitety ds. zarządzania kryzysowego zarówno na szczeblu centralnym, jak i w poszczególnych jednostkach spółki, które zapewniają zarządowi stały dostęp do rzetelnych informacji oraz odpowiednie wsparcie.

Pomimo wielu obaw związanych z potencjalnie przerwanymi łańcuchami dostaw w związku z masowym wykupywaniem produktów ze sklepowych półek – logistyka była zawsze w stanie sprostać wyzwaniu. Każdy wyprzedany produkt automatycznie generował nowe zamówienia. Jednakże musiało minąć kilka dni, by ponownie uzupełnić sklepowe magazyny i braki na półkach.

„Biorąc pod uwagę obecne ograniczenia w działalności, nie jesteśmy w stanie uniknąć spadku wolumenów w zakresie usług realizowanych dla sektora przemysłowego, zwłaszcza w Hiszpanii, Włoszech czy Francji” – dodaje Bernhard Simon. Logistyka drogowa w tych krajach odnotowała spadki wolumenów sięgające ok. 40 procent. „Nasze oddziały wykazały się dużym zaangażowaniem i proaktywną postawą podejmując działania w najlepszym interesie całej firmy. Dzięki nim, ale także dzięki doskonałym systemom do zarządzania naszą siecią, jesteśmy w stanie zachować elastyczność w czasie kryzysu. Dokonujemy zmian w sposobie organizacji transportów oraz naszych platform, przy jednoczesnym ograniczeniu podstawowych, zaplanowanych usług” – wyjaśnia Bernhard Simon. „Fakt, że zajmujemy tak znaczącą pozycję na europejskim rynku logistycznym, a także obsługujemy różnych klientów i różne branże, daje nam pewną poduszkę bezpieczeństwa i pozwala szybko reagować na zmieniające się warunki.

DACHSER pełni kluczową rolę w zaspokajaniu podstawowych potrzeb społeczeństwa zapewniając transport żywności. Podczas gdy główni odbiorcy produktów spożywczych, jak: hotele, restauracje czy kawiarnie przestali działać w pierwszej połowie roku, w tym samym czasie znacząco wzrósł popyt w supermarketach. Pomimo wielu obaw związanych z potencjalnie przerwanymi łańcuchami dostaw w związku z masowym wykupywaniem produktów ze sklepowych półek – logistyka była zawsze w stanie sprostać wyzwaniu. Każdy wyprzedany produkt automatycznie generował nowe zamówienia. Jednakże musiało minąć kilka dni, by ponownie uzupełnić sklepowe magazyny i braki na półkach.

Świetnie wyposażeni w kraju Basków
Świetnie wyposażeni w kraju Basków

Środki ochrony dla personelu medycznego

Niezwykle ważną rolę w walce z COVID-19 odgrywa także DACHSER Air & Sea Logistics,  dostarczając niezbędne towary we współpracy z Road Logistics. Dotyczy to w szczególności uzupełniania braków medycznego sprzętu ochronnego dla gabinetów lekarskich i szpitali. Współpracę tę doskonale obrazują trzy następujące przykłady w ramach europejskiej sieci DACHSER: na początku kwietnia szwajcarski oddział DACHSER i norweski dostawca maszyn P. Meidell AS zorganizowały w ramach europejskiej sieci logistycznej operatora  dostawę pilnie potrzebnego środka do dezynfekcji rąk do Norwegii. Płyn do dezynfekcji został wyprodukowany przez firmę Strub - szwajcarskiego dostawcę, który zajmował się produkcją chłodziwa dla P. Meidell, a w czasie kryzysu zaczął produkować antybakteryjne artykuły higieniczne;

Francja to kolejny przykład. DACHSER, w imieniu spółki Prolaser, wyczarterował samolot Antonov An-124, drugi co do wielkości masowo produkowany statek powietrzny na świecie, do transportu 8,5 miliona maseczek chirurgicznych z Szanghaju do Nantes. W ramach DACHSER Interlocking – ścisłej integracji między DACHSER Air & Sea Logistics oraz DACHSER Road Logistics,  spółka zajęła się również dystrybucją towarów spaletyzowanych za pośrednictwem sieci transportu drogowego na terenie całego kraju do społeczności, organizacji opieki zdrowotnej i ministerstw. Przy realizacji tej inicjatywy DACHSER Air & Sea Logistics we Francji ściśle współpracował z władzami lotniczymi, jak również z prefekturami departamentów Loire-Atlantique i Wandea.  Ze względów bezpieczeństwa kilku konwojom ciężarówek zapewniono eskortę na czas podróży do magazynu Prolaser zlokalizowanym w Wandei i do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych;

DACHSER walczy z pandemią również w Hiszpanii. Od końca marca DACHSER udostępnił w pobliżu miasta Bilbao powierzchnię wynoszącą 4000 m2  na składowanie artykułów medycznych przeznaczonych dla instytucji służby zdrowia w kraju Basków. Zespół, składający się z czterech lub pięciu pracowników DACHSER, przez siedem dni w tygodniu zajmuje się  wyłącznie obsługą zamówień baskijskich instytucji ochrony zdrowia. Do końca kwietnia zespół zmagazynował około 1450 palet zawierających ponad 29 milionów artykułów medycznych przeznaczonych dla szpitali, pomocy społecznej i medycznej, policji oraz straży pożarnej w regionie.

Według DACHSER takie działania pomocowe oraz wykonywana codziennie praca, stanowią ważne przesłanie: gotowość operacyjna we wszystkich oddziałach i lokalizacjach spółki na całym świecie jest bardzo dobra, pomimo kryzysu związanego z koronawirusem. Dotyczy to zarówno Road Logistics, jak i Air & Sea Logistics. „Oznacza to, że działamy jak kotwica, oferując stabilność w tych trudnych dla całego świata czasach. Jesteśmy tutaj dla naszych klientów i partnerów. Na DACHSER można polegać” – mówi Bernhard Simon.

Kontakt Anna Szalek-Kowalska