Z Maghrebu na rynki światowe

Afryka Północna przeżywa boom: kraje Maghrebu robią ogromne postępy w przemyśle wytwórczym i gospodarce energetycznej. W szczególności Maroko zbliża się jeszcze bardziej do rynków europejskich. Dzięki nowej bramie w Strasburgu, ten aspirujący kraj ma teraz bezpośrednie połączenie z paneuropejską siecią transportu drogowego DACHSER.  

Widok na legendarną Casablankę.
Widok na legendarną Casablankę.

„Maghreb” pochodzi od arabskiego słowa „al-maghrib”, które oznacza „zachód” lub dosłownie „miejsce, w którym zachodzi słońce”. Ze wszystkich krajów Maghrebu (obok Mauretanii, Algierii, Tunezji i Libii) najbardziej wysunięte na zachód jest Królestwo Maroka. To znany i uwielbiany przez turystów z całego świata kraj, przede wszystkim za spektakularne zachody słońca, które można oglądać z plaży, gór i pustyń. Popularność Maroka ma również wiele wspólnego z jego stabilnością polityczną i gospodarczą.

Stabilność okazuje się być głównym czynnikiem sukcesu w czasach przetasowań w produkcji i zmian zachodzących w relacjach handlowych. Biorąc pod uwagę niedawną częstotliwość przerw w łańcuchu dostaw i opóźnień, branże produkcyjne są zachęcane do nearshoringu jako rozwiązania problemów związanych z kosztami, jakością i ryzykiem. Kryzys gazowy i elektroenergetyczny nadaje nowe znaczenie eksportowi neutralnych dla klimatu źródeł energii, takich jak "zielony" wodór wytwarzany przy użyciu energii słonecznej.

Na tym tle, jak informuje serwis informacyjny Germany Trade & Invest (GTAI), w Europie rośnie tendencja do  postrzegania Maroka jako rynku dostaw, w tym także dóbr kapitałowych. Marokańscy producenci części samochodowych i elektroniki, którzy wcześniej koncentrowali się na wspieraniu krajowych producentów towarów na eksport, zwłaszcza samochodów, coraz częściej zaopatrują również rynki zagraniczne, zwłaszcza w Unii Europejskiej. W rezultacie, jak mówi GTAI, marokańskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu dąży obecnie do dodatkowej ekspansji lokalnej produkcji. 

Logistyka kwitnie

Dla osiągnięcia wzrostu gospodarczego i rozszerzenia relacji handlowych, kluczem do sukcesu jest logistyka. DACHSER rozpoczął działalność w Maroku zaledwie około 40 lat temu. Dzięki linii produktów DACHSER Cargoplus, dostawca usług logistycznych ustanowił trwałe połączenie między Europą a Afryką Północną. Centralny punkt stanowi logistyka zaopatrzenia i dystrybucji dla przemysłu motoryzacyjnego i tekstylnego. DACHSER przewozi towary swoich klientów do i z Maroka, Tunezji i Algierii — jako ładunek całopojazdowy (FTL) lub ładunek drobnicowy (LTL) w połączeniu z usługami drobnicowymi.

„Przez lata stworzyliśmy doskonale funkcjonującą infrastrukturę dla efektywnej logistyki zaopatrzenia i dystrybucji w Maghrebie. W naszych najnowocześniejszych magazynach wysokiego składowania w Mohammedii i Tanger Med spotykają się różne koncepcje łączenia ładunków i rozwiązania magazynowe. Jest to centrum szybkiej i sprawnej dostawy na rynki regionalne” — mówi M’Hamed Chraibi. W nowej roli M’Hamed Chraibi pomoże we wdrażaniu standardowych procesów i systemów DACHSER, takich jak Domino i Othello w Maroku i Tunezji. Będzie też koordynował remont infrastruktury i dbał o to, by kraje te zostały w pełni zintegrowane z europejską siecią firmy.

 Jakość usług, przejrzystość i niezawodność w celu najlepszego połączenia przepływu towarów i czasu dostawy: dokładnie tego oczekują klienci od firmy DACHSER” - wyjaśnia M’Hamed Chraibi, Regional Managing Director Maghreb w DACHSER.

Certyfikat AEO to ważny krok dla DACHSER Maroko”, kontynuuje Chraibi. „Jest to wynik naszego ciągłego zaangażowania w oferowanie wysokiego poziomu jakości usług, przejrzystości i niezawodności procesów w celu uzyskania najlepszego możliwego połączenia przepływów towarów i szybkości. Innymi słowy, dokładnie tego, czego klienci oczekują od DACHSER”.

 

Rabat, stolica Maroka: Tętniące życiem centrum Maghrebu.
Rabat, stolica Maroka: Tętniące życiem centrum Maghrebu.

Codzienne połączenie z Europą

Dzięki dedykowanej bramce Maroko ma teraz bezpośrednie połączenie z siecią transportu drogowego DACHSER. Od początku roku codziene połączenia między oddziałem Cargoplus w Strasburgu a Marokiem. "Nasza brama Cargoplus pozwala nam łączyć wolumeny z całej Europy i organizować zaplanowane odjazdy dla naszych własnych ciężarówek z określonym czasem tranzytu" - mówi Jens Lengefeld, Head of Partner Hub & Traffic Organization w DACHSER. "Zapewniamy wydajność procesu dzięki zespołowi, który ma wieloletnie doświadczenie na rynkach Afryki Północnej, naszemu specjalistycznemu działowi celnemu oraz wydajnemu połączeniu z naszą europejską siecią".

Od 2007 r. most do Europy rozpoczyna się w porcie Tanger Med w pobliżu Cieśniny Gibraltarskiej. Rozbudowany w 2018 roku, jest obecnie największym portem zarówno w Afryce, jak i w regionie Morza Śródziemnego. Połączony z 186 innymi portami na świecie, może obsłużyć ponad dziewięć milionów kontenerów, tranzyt siedmiu milionów pasażerów i 700 000 ciężarówek TIR oraz eksport miliona pojazdów. To sprawia, że Tanger Med jest preferowaną lokalizacją przemysłową dla ponad 1 100 firm z różnych sektorów, w tym motoryzacyjnego, lotniczego, logistycznego, tekstylnego i handlu detalicznego.

W 2021 roku DACHSER otworzył własny magazyn w Tanger Med, ponieważ stale zwiększający się przepływ towarów sprawił, że dotychczasowy magazyn w Casablance osiągnął swoje granice. Obiekt Tanger Med firmy DACHSER oferuje obecnie ponad 7000 miejsc paletowych na powierzchni 5 500 m². Kolejnym kluczowym krokiem na drodze do integracji Maroka z ogólnoeuropejską siecią logistyczną DACHSER był niedawno uzyskany przez firmę certyfikat Upoważnionego Przedsiębiorcy (AEO). To znacznie upraszcza procedury celne dla „stałych nadawców”. Certyfikat jest ważny we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Bernadeta Forgacz