Cofnij
Ograniczenia

Wspólne działania na rzecz klimatu

Zrównoważony rozwój i działania na rzecz klimatu są integralną częścią kultury korporacyjnej DACHSER. Fundamentalną rolę odgrywają tu energia odnawialna, e-mobilność, a w szczególności rozwój bezemisyjnych łańcuchów dostaw dla europejskich miast. Wszystkie te działania wiążą się z koniecznością integracji procesów uczenia się i osobistych doświadczeń.

Test praktyczny: Infrastruktura ładowania i zarządzanie obciążeniem
Test praktyczny: Infrastruktura ładowania i zarządzanie obciążeniem

A jak to wygląda w praktyce? Zajrzyjmy w tym celu do Freiburga. Hendrik wrzuca wsteczny bieg i podjeżdża „Bigster” do palety, wsuwa pod nią widły i bezszelestnie podnosi ładunek. Szybko zabezpiecza towar, skanuje dane dostawy i rusza w drogę. Bigster to rower towarowy zaprojektowany przez Roc-Ket Cargo Bikes GmbH we Freiburgu, opatrzony w charakterystyczne żółto-niebieskie barwy firmy DACHSER.

Roc-Ket Cargo Bikes GmbH to producent rowerów towarowych specjalizujący się w logistyce transportu na ostatniej mili w centrum miasta. Jego siedziba znajduje się przy Neulindenstrasse, w pobliżu dawnego dworca towarowego. Na miejscu firma prowadzi mikrohub do obsługi paczek i przesyłek drobnicowych kierowanych do centrum Freiburga, np. w imieniu takich klientów jak DACHSER. Na wspomaganym silnikiem rowerze, Hendrik pedałuje, do oddalonego o niecałe dwa kilometry budynku biurowego banku znajdującego się w pobliżu głównego dworca kolejowego, który oczekuje na dostawę materiałów marketingowych. Mimo że (a może właśnie dlatego) Freiburg jest uważany za rowerową stolicę Niemiec, rower towarowy zawsze przyciąga zdziwione spojrzenia przechodniów. „To naprawdę ciekawe” – mówi młody mężczyzna wychodzący właśnie z budynku banku, na widok Hendrika przejeżdżającego obok ze swoją paletą.

W ten sposób DACHSER dostarcza klientom w centrum Freiburga 2 tony towarów dziennie. Ponadto rowery towarowe, w tym rower Hendrika, są specjalnie zaprojektowane do cięższych ładunków. „Nasze rowery dostawcze wyposażone są w opony, obręcze, szprychy i hamulce, takie jak te używane w motorowerach. Wyjściowa moc silnika wynosi od 400 do 600 watów i umożliwia również jazdę na biegu wstecznym. Stanowi to dużą pomoc, gdy ładuje się ładunek o wadze nawet do 250 kilogramów” – mówi Thomas Ketterer założyciel i Managing Director Roc-Ket. „Nasze rowery elektryczne wspomagane są silnikiem tylko podczas pedałowania, a ich maksymalna prędkość wynosi 25 kilometrów na godzinę, nawet podczas jazdy w dół. Dzięki temu mogą poruszać się po ścieżkach rowerowych, co oznacza, że charakterystyczne dla centrum miasta korki nie stanowią dla nas problemu”.

Podczas gdy Hendrik dostarczył 135-kilogramową paletę z materiałami marketingowymi do banku, inne przesyłki realizowane przez DACHSER dotarły do mikrohubu za pośrednictwem żółto-niebieskiego eCantera, w pełni elektrycznej 7,5-tonowej e-ciężarówki Mercedes FUSO. Ciężarówka ta zapewnia transport wahadłowy z centrum logistycznego DACHSER we Fryburgu znajdującego się w parku przemysłowym Breisgau, oddalonym o około 30 kilometrów, aby stale zaopatrywać terminal tranzytowy o powierzchni 150 m² w nowe zamówienia.

Firma DACHSER opracowała sposób na połączenie elektrycznych ciężarówek i samochodów dostawczych z elektrycznie wspomaganymi rowerami towarowymi i hulajnogami StreetScooter, aby dostawy w określonych obszarach śródmiejskich odbywały się całkowicie bezemisyjnie. Koncepcja ta nosi nazwę DACHSER Emission-Free Delivery i jest obecnie regularnie stosowana w zakresie transportu drogowego w 13 miastach w całej Europie.

Jesteśmy gotowi na mobilną transformację

„Działania na rzecz klimatu we wszystkich jego wymiarach stały się integralną częścią naszej strategii korporacyjnej i zarządzania. W ten sposób pozostajemy wierni temu, jak postrzegamy samych siebie i wywiązujemy się z naszej społecznej odpowiedzialności” – mówi Burkhard Eling, CEO DACHSER. „DACHSER postrzega zrównoważony rozwój i działania na rzecz klimatu jako podstawowe zadania w ramach swojej kompleksowej odpowiedzialności za społeczeństwo i środowisko. Właśnie z powodu tego głębokiego przekonania i poprzez kompleksową strategię ochrony klimatu wspieramy cele klimatyczne globalnej społeczności”. W perspektywie krótkoterminowej program strategiczny DACHSER Climate Protection koncentruje się na opracowywaniu i wdrażaniu różnorodnych działań w czterech zdefiniowanych obszarach: efektywności energetycznej, efektywności procesowej, badaniach i innowacjach, a także odpowiedzialności społecznej wykraczającej poza model biznesowy DACHSER (Corporate Citizen+). „Jednocześnie dostosowujemy nasz dotychczasowy sposób działania do nowych wymagań rynkowych pojawiających się ze strony naszych klientów i ram regulacyjnych” – wyjaśnia Burkhard Eling. „W ten sposób zrównoważony rozwój i działania na rzecz klimatu będą zawsze stanowić integralną część kultury korporacyjnej DACHSER”.

Wyzwania związane z aktywnymi działaniami na rzecz klimatu są już bardzo widoczne w codziennych operacjach logistycznych. „Spodziewamy się, że w nadchodzących latach miejski transport drogowy przejdzie na bezemisyjne ciężarówki. W naszych lokalizacjach objętych koncepcją DACHSER Emission-Free Delivery prowadzimy już znaczące przygotowania do tej daleko idącej transformacji, która poprawi jakość życia w szczególności w zatłoczonych obszarach śródmiejskich” – wyjaśnia Alexander Tonn, COO Road Logistics w DACHSER. „Bezemisyjne dostawy w obrębie wyznaczonych obszarów śródmiejskich są kluczowym elementem rozwoju elektromobilności w DACHSER. Odgrywają one również kluczową rolę w optymalnym przygotowaniu firmy i naszych klientów na planowane lub już obowiązujące zakazy ruchu pojazdów spalinowych w większych obszarach metropolitalnych”.

Obecnie DACHSER zapewnia bezemisyjne dostawy nieschłodzonych przesyłek drobnicowych w określonych obszarach śródmiejskich w 13 europejskich miastach: oprócz Freiburga, w Berlinie, Dortmundzie, Hamburgu, Monachium i Stuttgarcie, a także w Kopenhadze, Madrycie, Oslo, Paryżu, Porto, Pradze i Strasburgu. Do 2025 r. ma do nich dołączyć jedenaście kolejnych dużych miast europejskich.

W ramach strategicznego programu DACHSER Climate Protection, firma testuje procesy i efektywność energetyczną w swoich operacjach i oddziałach na różnych poziomach. Firma zagłębia się również w temat badań i innowacji, które promują pojazdy bezemisyjne i energię odnawialną. Nasze zaangażowanie społeczne, wykracza poza granice firmy i jej podstawową działalność.

Program DACHSER Climate Protection prowadzony jest przez Andre Kranke, szefa Corporate Research & Development w jednostce wykonawczej kierowanej przez Stefana Hohma, Chief Development Officer (CDO). „W ramach strategii ochrony klimatu firma przygotowuje się do osiągnięcia długoterminowego celu zerowej emisji netto. Kluczowym elementem jest tutaj projekt transformacji w kierunku pojazdów bezemisyjnych i wykorzystania energii odnawialnej” – mówi Andre Kranke. „Podczas gdy są już dostępne wysokowydajne elektryczne ciężarówki w logistyce miejskiej, to w transporcie dalekobieżnym nadal istnieje wiele przeszkód i pytań bez odpowiedzi, z którymi należy się zmierzyć”. Z tego powodu na początku 2022 r. firma DACHSER utworzyła specjalne lokalizacje e-mobilności we Freiburgu, Hamburgu i Malsch koło Karlsruhe, aby przyspieszyć badania i rozwój w tej dziedzinie. „Pracujemy tam nad podstawową koncepcją e-mobilności, aby następnie wdrożyć ją we wszystkich naszych europejskich zakładach” – wyjaśnia plan działania Andre Kranke. Koncentrujemy się na akumulatorowo-elektrycznych ciężarówkach i samochodach osobowych oraz ich infrastrukturze ładowania, na wykorzystaniu i samodzielnej produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, a także na inteligentnym zarządzaniu energią i obciążeniem. Ponadto DACHSER testuje ciężarówki napędzane wodorem oraz infrastrukturę do ich tankowania.

Michael Gaudlitz, General Manager centrum logistycznego DACHSER we Freiburgu, podchodzi do projektu z dużym entuzjazmem. On i jego zespół są jednymi z pionierów e-mobilności w sieci DACHSER. „Razem z Roc-Ket zaczęliśmy naszą współpracę w 2017 roku, realizując dostawy do centrum miasta, w tym za pomocą elektrycznych rowerów cargo. W 2019 r. DACHSER wprowadził eCanter, prototyp elektrycznej 7,5-tonowej ciężarówki o zasięgu około 100 kilometrów. Od tego czasu stale powiększamy naszą flotę elektryczną”. Na przykład eCanter we flocie oddziału we Freiburgu otrzymał ostatnio „wzmocnienie” w postaci trzech 16-tonowych e-ciężarówek Renault.

Jednym z kierowców realizującym dostawy w Freiburgu jest Rafiullah Faqiri. 23-letni zawodowy kierowca DACHSER, którego wszyscy nazywają po prostu Rafi, prowadzi pojazdy elektryczne w firmie już od czasu odbywania praktyk. „Jazda pojazdem elektrycznym bardzo różni się od jazdy ciężarówką z silnikiem diesla: jest znacznie cichsza, bardziej swobodna, a jednocześnie bardziej dynamiczna” – mówi Rafi. „A gdziekolwiek jedziemy tymi pojazdami, witają nas promienne twarze i ogromny entuzjazm dla dostaw e-ciężarówek”.

Flota z przyszłością
Flota z przyszłością

E-mobilność, która daje radość

Freiburg celowo wykorzystuje zalety e-mobilności, aby uczynić pracę zawodowych kierowców bardziej atrakcyjną. „Od samego początku staramy się wprowadzać naszych praktykantów w nowe technologie, a tym samym w przyszłość logistyki miejskiej” – mówi Rolf Hügel, Operations Manager Inbound w centrum logistycznym DACHSER we Freiburgu. „Nasi kierowcy powinni cieszyć się swoją pracą, a także być dumni z tego, że ich wysiłki przyczyniają się do zapewnienia świetlanej przyszłości”.

Rafi twierdzi, że prowadzenie e-ciężarówki to także umiejętności, których trzeba się nauczyć. Dla niego oznacza to np. planowanie tras z dyspozytorem i zarządzanie flotą, tak aby ładowanie baterii zawsze mogło odbywać się w oddziale DACHSER. „Znalezienie stacji szybkiego ładowania gdzieś w trasie jest prawie niemożliwe” – mówi młody zawodowy kierowca. „Na szczęście jeszcze nie zdarzyło mi się utknąć gdzieś po drodze. W pewnym momencie po prostu zna się możliwości i ograniczenia pojazdu od podszewki”.

Mimo to nie brakuje wyzwań związanych z włączeniem e-mobilności do codziennej logistyki. „Wprowadzanie nowych technologii zawsze wiąże się z pewnymi problemami. Na przykład musieliśmy poradzić sobie z przewidywalną, energooszczędną jazdą, prawidłowym ładowaniem akumulatorów i opracowaniem odpowiedniej, wysokowydajnej infrastruktury ładowania. Wszyscy zaangażowani musieli przejść przez proces uczenia się”– wspomina Michael Gaudlitz.

Korzyści płynące z doświadczenia

Jednym z przykładów podejścia „learning by doing” jest Rolf Hügel, który dziś odgrywa kluczową rolę w nadzorowaniu części operacyjnej zakładu e-mobilności we Freiburgu. „Elektryczność jest nauką samą w sobie” – zauważa Rolf Hügel, z wykształcenia specjalista ds. logistyki. Na początku miałem pewne trudności z odróżnieniem prądu zmiennego od stałego – prąd zmienny płynący z gniazdka ściennego i prąd stały z baterii, zarówno wielokrotnego ładowania, jak i zwykłych. Dział inżynieryjny z pewnością musiał wykazać się dla mnie cierpliwością" – mówi z przymrużeniem oka. „Jednak, podobnie jak wiele innych osób w naszym oddziale, zagłębiłem się w ten temat i postawiłem dowiedzieć się jak najwięcej o e-mobilności i tak szczegółowo, jak to tylko możliwe. Dziś jestem zaznajomiony z najważniejszymi tematami, a porównując notatki z naszymi elektrykami i ekspertami budowlanymi, mogę zorientować się, co będzie działać, a co nie w codziennych operacjach DACHSER. Sprawia mi to ogromną przyjemność”.

 
eCanter we flocie oddziału firmy w Freiburgu jest doskonałym przykładem uczenia się w trakcie pracy. Rolf Hügel wspomina, jak w 2019 r., kiedy DACHSER rozpoczął eksploatację tego pojazdu, partnerzy serwisowi firmy mieli niewielkie lub żadne doświadczenie w zakresie konserwacji i naprawy elektrycznych ciężarówek. W warsztatach DACHSER brakowało również specjalistów od wysokiego napięcia, którzy byliby wykwalifikowani do pracy przy takim pojeździe. „Początkowo w celu naprawy eCantera musieliśmy sprowadzić zespół serwisowy z Japonii, więc prace znaczenie się przeciągały. To była jedna z ważnych lekcji dla wszystkich zaangażowanych” – mówi Rolf Hügel. „W międzyczasie znacznie rozszerzyliśmy naszą sieć warsztatów, uzyskaliśmy kontrolę nad cyklami napraw i konserwacji oraz korzystamy z dużego doświadczenia zdobytego podczas rozbudowy infrastruktury zasilania i ładowania”.

Praca zespołowa: Rolf Hügel (2. od lewej) i jego załoga kierowców
Praca zespołowa: Rolf Hügel (2. od lewej) i jego załoga kierowców

Gotowy na kolejny krok

Wobec tego, że e-mobilność zajmuje ważne miejsce w sieci DACHSER, chcemy teraz wykonać kolejny krok w kierunku działań na rzecz klimatu we Freiburgu” – mówi General Manager Michael Gaudlitz. „Oznacza to znaczne powiększenie naszej floty elektrycznej i odpowiednie dostosowanie infrastruktury. Oprócz eCantera i trzech 16-tonowych ciężarówek Renault, na początku 2024 r. flota zostanie rozszerzona o dwa pojazdy dystrybucyjne, ciągnik terminalowy i trzy 40-tonowe ciągniki siodłowe. W 2025 r. DACHSER doda kolejne dwa ciągniki siodłowe, trzy ciężarówki z nadwoziem wymiennym i kolejny elektryczny ciągnik terminalowy.

„Do obsługi floty składającej się łącznie z 16 e-ciężarówek potrzebujemy odpowiedniej ilości energii elektrycznej”– mówi Michael Gaudlitz. „Dlatego inwestujemy w pięć kolejnych stacji szybkiego ładowania, dziesięć ładowarek ściennych dla ciężarówek oddziału i dodatkową podstację transformatorową. Instalujemy również system fotowoltaiczny na budynku terminalu i kupujemy akumulatory do magazynowania energii, aby sprostać największym obciążeniom, gdy zapotrzebowanie na energię elektryczną i ładowanie jest wysokie”.


Michael Gaudlitz zaznacza jednak, że oddział nie byłby w stanie samodzielnie poradzić sobie z takim przedsięwzięciem: „Rozszerzenie dostaw zeroemisyjnych to zadanie, które musi być realizowane w ramach silnej sieci. W tym celu jesteśmy w ścisłym kontakcie z innymi oddziałami i specjalistami z centrali w Kempten”. DACHSER wspiera inwestycje oddziału ze środków pochodzących z budżetu przeznaczonego na projekt ochrony klimatu, ale także dużą wiedzą sieciową. Na przykład członkowie zespołu z Freiburga spotkali się niedawno z działem budowlanym w Kempten, aby omówić wszystkie wyzwania techniczne i budowlane związane z nadchodzącą rozbudową infrastruktury ładowania. „Nie skupiamy się tylko na rozwoju własnego oddziału, znacznie bardziej chodzi o osiągnięcie jakości dla sieci” - podkreśla Gaudlitz. „Dlatego regularnie dzielimy się naszą wiedzą i całym naszym doświadczeniem z kierownikami projektów w centrali DACHSER i z innymi oddziałami DACHSER. W ten sposób wszyscy wygrywają”.

W międzyczasie, w centrum Fryburga, po zakończeniu swojej trasy z Bigsterem Hendrik wrócił do mikrohubu na Neulindenstrasse, a Rafi właśnie rozładował nową dostawę dla swoich kolegów i ich rowerów cargo. Podczas gdy transfer danych ładunku jest w toku, kierowcy DACHSER mają kilka minut na rozmowę. „Praca powinna być przyjemna” – mówi Rafi, dodając żartobliwie: „To wystarczy, aby nasze pojazdy były pełne energii”. Wkrótce potem obaj znów są w drodze.

DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Michał Tomczak