Wiedzieć, gdzie i jak

Dzięki lokalizacji GPS z wykorzystaniem technologii 5G/LPWAN i telematyki DACHSER Road Logistics wyznacza nowe standardy w zakresie śledzenia lokalizacji w czasie rzeczywistym, przewidywania czasu dostawy i wizualizacji transportów przesyłek drobnicowych.

Nowe urządzenia są łatwe do zainstalowania.
Nowe urządzenia są łatwe do zainstalowania.

Wszystko, co dobre pochodzi z góry. Dotyczy to również systemu nawigacji satelitarnej, znanego lepiej jako GPS (Global Positioning System). Za każdym razem, gdy włączamy nawigację w samochodzie, aby uzyskać wskazówki dojazdu i poinformować kogoś, o której godzinie dotrzemy na miejsce, polegamy na satelitach i technologii bezprzewodowej, które informują nas na bieżąco o rozwoju sytuacji. Tego typu rozwiązania działają również w logistyce, umożliwiając śledzenie trasy ciężarówki w czasie rzeczywistym za pomocą systemów telematycznych zainstalowanych w samochodach. Każdy, kto wie, gdzie znajduje się ciężarówka, może również śledzić przewożoną przez nią przesyłkę.

W transporcie drobnicowym sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Nadwozia wymienne wykorzystywane do tego celu w transporcie dalekobieżnym są często zamieniane pomiędzy dwoma ciężarówkami, które spotykają się na trasie. Zdarza się, że czekają na następny przejazd, wsparte na swoich słupach na placu oddziału, w punkcie przeładunkowym klienta lub na parkingu. Będąc systemem samonośnym, nadwozie wymienne nie dzieli się ani energią, ani informacjami z ciągnikiem.

Próbowano wielu rozwiązań

Umożliwienie niezawodnego i ekonomicznego śledzenia tych wytrzymałych kontenerów, a zwłaszcza ich różnorodnej zawartości, pomimo braku możliwości ich inteligentnej komunikacji, wymagało kilku lat rozwoju technologii i telekomunikacji. Rozwiązania oparte na tradycyjnych standardach sieci bezprzewodowych 2G/3G okazały się zbyt energochłonne i kosztowne. Co więcej, nie były one trwałe, ponieważ w Europie sieci te są stopniowo wyłączane.

„Kiedy tylko pojawiły się technologie LPWAN, zaczęliśmy je obserwować i badać w naszym laboratorium DACHSER Enterprise Lab” – mówi Lars Relitz, Head of Corporate Digital Innovation & Development w DACHSER. LPWAN to skrót od angielskiej nazwy low-power, wide-area network, czyli sieci, która jest obecnie tworzona na całym świecie w związku z najnowszymi standardami komunikacji mobilnej 5G. „Na początku nie było sieci ani struktur taryfowych. Szybko jednak przekonaliśmy się, że technologia LPWAN to właściwy kierunek rozwoju” – mówi Relitz.

DACHSER wspólnie z dostawcą rozwiązań w zakresie śledzenia lokalizacji promowała rozwój innowacyjnych inteligentnych urządzeń śledzących do stosowania w nadwoziach wymiennych. Składają się one z niezwykle energooszczędnych, zasilanych ogniwami słonecznymi modułów energetycznych, a także z nowoczesnych technologii pozycjonowania satelitarnego (GPS, Galileo) i modułów bezprzewodowych opartych na nowych sieciach 5G/LPWAN. Są one dodatkowo zabezpieczone przez dodatkowe standardy bezprzewodowe, które są obecnie nadal szeroko rozpowszechnione. To zintegrowane rozwiązanie dobrze współgra z wymogiem, aby inteligentne urządzenia śledzące mogły działać bezobsługowo przez cały dwunastoletni okres eksploatacji nadwozia wymiennegoTo innowacyjne rozwiązanie przynosi korzyści przede wszystkim klientom. „Wiedza w czasie rzeczywistym o tym, gdzie w danej chwili, znajdują się nasze nadwozia wymienne i możliwość odpowiedniego przetwarzania tych informacji, pomaga nam uczynić łańcuch dostaw bardziej przejrzystym. Informacje o czasie przyjazdu i potencjalnych opóźnieniach będą bardziej precyzyjne, co ułatwi planowanie zdolności przewozowych i sprawi, że będzie można nimi lepiej zarządzać. To z kolei pomoże zoptymalizować wykorzystanie potencjału transportowego oraz usprawni procesy obsługi ładunków” – mówi Alexander Tonn, COO Road Logistics w DACHSER.

Po udanych testach pilotażowych ponad 8 500 nadwozi wymiennych i 5 000 naczep w sieci DACHSER Road Logistics zostanie wyposażonych w inteligentne urządzenia śledzące. „Będziemy wtedy w stanie konsolidować, filtrować i przetwarzać informacje z tysięcy transportów, a pracownicy będą mogli czerpać z nich wszystko, co jest dla nich istotne – w czasie rzeczywistym i w postaci czytelnej wizualizacji” – mówi Armin Blaschek, Department Head Production Systems w DACHSER, który zarządza wprowadzaniem nowego systemu telematycznego.

Urządzenia nie wymagają też konserwacji.
Urządzenia nie wymagają też konserwacji.

Większa przejrzystość

Do wizualizacji i analizy danych wykorzystywana jest centralna platforma. Integruje ona wszystkie dane o położeniu nadwozi wymiennych, ale także naczep i ciągników siodłowych, które „łączy” z danymi o przesyłkach w systemie zarządzania transportem. Ponadto transporty czarterowe, które rzadko odbywają się z wykorzystaniem własnego sprzętu firmy, są również mapowane za pomocą specjalnie opracowanej aplikacji dla kierowców. Nie tylko wysyła ona sygnał do wizualizacji transportu, ale także umożliwia daleko idącą elektroniczną realizację danego zlecenia wraz z cyfrowymi pokwitowaniami.

Dla Alexandra Tonna ten projekt telematyczny oznacza początek nowej ery śledzenia i kontroli przesyłek w spedycji drobnicowej: „W przyszłości chcemy zaoferować jeszcze większą przejrzystość oraz dostępność informacji w czasie rzeczywistym z łańcucha dostaw, przy użyciu najnowocześniejszych platform i interfejsów API. W telematyce wciąż tkwi ogromny potencjał w zakresie dalszych funkcji i zastosowań”.

Kontakt Anna Szalek-Kowalska