Ciemne chmury zbierają się nad branżą DIY?

Dotychczas branża DIY pomimo trudnych warunków, lockdownów i związanej z tym konieczności dostosowania modeli biznesowych do omnichannel, rozwijała się znakomicie. Potwierdzają to ostatnie dane największego stowarzyszenia branżowego w Europie, Handelsverband Heimwerken, Bauen und Garten e.V. (BHB). Obroty centrów budowlanych i ogrodniczych w 2020 roku  sięgnęły 22,4 mld euro, co stanowi wzrost o 13,8% r/r. Ten pozytywny trend można zasadniczo odnieść do większości rynków europejskich, co sugerują również pozytywne dane rynkowe z Austrii i Szwajcarii.

Jens Wollmann, Department Head DACHSER DIY Logistics

Czy to dla branży wystarczający powód do niepohamowanego entuzjazmu i świętowania? Niezupełnie – od dłuższego czasu dają o sobie znać liczne problemy. Począwszy od cen surowców, takich jak metal, drewno czy tworzywa sztuczne, które wyraźnie wzrosły ze względu na utrzymujące się na rynku światowym wysoki popyt i ograniczoną podaż. Ponadto wciąż mamy do czynienia z zatorami w portach, na całym świecie blisko 200 statków czeka na rozładunek, co znaczenie wydłuża czas tranzytu. To z kolei przekłada się na dostępność pustych kontenerów itp. Do tego dochodzą zakłócenia w portach spowodowane pandemią, jak miało to miejsce np. w południowych Chinach. W portach europejskich niepokój budzi ponownie odczuwalny brak kierowców ciężarówek, co przekłada się na wzrost kosztów transportu w Europie.

W efekcie detalistom coraz trudniej jest zapewnić stałą dostępność asortymentu liczącego nawet 500 tys. artykułów. Dlatego ważne jest, aby być przygotowanym na różne scenariusze oraz planować łańcuchy dostaw i produkcję w perspektywie długoterminowej, by móc na wczesnym etapie zabezpieczyć niezbędne zasoby.

Perspektywy na przyszłość

Im dłużej utrzyma się taki stan rzeczy, tym bardziej należy spodziewać się, że łańcuchy dostaw będą nadal wystawiane na próbę, co będzie wymagało ich dostosowywania do zmieniających się warunków. Wszystko to w pewnym stopniu doprowadzi do wzrostu cen dla konsumentów, a być może również ograniczenia asortymentu produktów. Ponadto sieci sklepów remontowo-budowlanych i ogrodniczych będą musiały dalej rozwijać sprzedaż omnichannel, aby nie oddać pola rosnącemu e-commerce.

Choć wszystkie te czynniki wzięte razem tworzą raczej mało korzystną perspektywę dla branży DIY ze spodziewanym spadkiem sprzedaży w 2021 roku, to przewidujemy, że od 2022 roku niesłabnący trend związany z ulepszaniem domów i ogrodów przyniesie ponowny wzrost sprzedaży.

W obliczu nowych wyzwań na znaczeniu zyskiwać będą takie rozwiązania jak DACHSER DIY Logistics Pipeline, które gwarantują bezpieczeństwo łańcuchów dostaw. Ponadto DACHSER wspiera swoich klientów we wdrażaniu nowych modeli biznesowych zgodnych z koncepcją omnichannel oraz oferuje skrojone na miarę rozwiązania pomagające im sprostać wyzwaniom przyszłości.

Kontakt Anna Szalek-Kowalska