Aktualne informacje na temat wpływu na globalne łańcuchy dostaw

Sytuacja pandemiczna w Szanghaju i innych dużych miastach Chin pozostaje napięta. Ma to nadal wpływ na globalne łańcuchy dostaw w transporcie lotniczym, morskim i lądowym. Dlatego chcielibyśmy przedstawić Państwu przegląd aktualnej sytuacji w Chinach i innych regionach:

Kluczowym czynnikiem pozostają ograniczenia wynikające z zamykania obszarów, codziennych masowych testów, a następnie szeroko zakrojonych kwarantann, które doprowadziły do znacznych niedoborów kierowców w transporcie lądowym. Mimo że eksport jest mniejszy z powodu zamknięcia zakładów produkcyjnych w związku z pandemią i niedawnego święta pracy w Chinach, alternatywne porty i lotniska w północnych Chinach działają na granicy swoich możliwości. Ogólnie rzecz biorąc, sektor przemysłowy musi być przygotowany na dalsze wąskie gardła, a dotyczy to wszystkich gospodarek, których źródła zaopatrzenia znajdują się w Chinach. Wynikająca z tego zawodność rozkładów rejsów linii żeglugowych jest obecnie jednym z największych wyzwań dla całego światowego handlu i nie zanosi się na poprawę sytuacji.

Ponadto, ponieważ wznowienie produkcji w Chinach spodziewane jest w drugiej połowie maja lub najpóźniej na początku czerwca, sytuacja w zakresie przeładunków w światowych portach i na lotniskach z pewnością się poprawi. Wówczas presja na dostępność sprzętu i zdolności przeładunkowych oraz poziom stawek może ponownie znacznie wzrosnąć.

Aktualna sytuacja w Chinach i innych regionach w skrócie

Chiny
Mimo że większość chińskich portów nadal funkcjonuje regularnie, ograniczone możliwości przewozowe samochodów ciężarowych nadal stanowią wyzwanie. W Szanghaju międzyprowincjonalny ruch samochodów ciężarowych jest nadal utrudniony i wymaga specjalnego zezwolenia. Obecnie sytuacja poprawia się w porównaniu z poprzednimi tygodniami. Powoli otwierane są magazyny i składy CFS dla ładunków morskich, wydawanych jest coraz więcej zezwoleń na przewóz ciężarówek Przepustowość CFS w Ningbo i Qingdao jest obecnie pod presją, ponieważ przepływ ładunków z sąsiednich prowincji bardzo wzrósł. Przewoźnicy oceaniczni coraz częściej zawijają do Ningbo na zasadzie ad hoc, co wpływa na wydajność portu i zatory, ponieważ statki są spowalniane. Ze względu na zmiany w zawijaniu do portów usługi są wielokrotnie zakłócane. Po zniesieniu blokad mogą wystąpić braki w wyposażeniu.

Główne lotniska w Chinach pozostają zatłoczone i przepełnione, zwłaszcza w sektorze importowym. Lotnisko PVG w Szanghaju nadal jest dotknięte problemem odwoływania lotów podczas blokady, choć można zaobserwować stopniową poprawę sytuacji. Wiele lotów nadal kierowanych jest do alternatywnych portów lotniczych, w tym Zhengzhou (CGO), Pekinu (PEK), Shenzhen (SZX) i Hongkongu (HKG). Powoduje to coraz większe zaległości i wydłużenie czasu oczekiwania w terminalu importowym ze względu na ograniczoną liczbę pracowników.  

W tym trudnym otoczeniu rynkowym firma DACHSER rozszerza swój program czarterowy, aby zwiększyć przepustowość na kluczowym szlaku handlowym Szanghaj - Frankfurt. Dodatkowe cotygodniowe loty po 33 tony w środę i piątek rozszerzą sieć połączeń lotniczych firmy DACHSER do kwietnia 2024 r. Dzięki temu programowi klienci firmy DACHSER mają dostęp do dodatkowej przepustowości, na którą mogą liczyć, zwłaszcza teraz, gdy szlaki handlowe między Azją a Europą ucierpiały z powodu blokady w Szanghaju.

Europa Północna
Port w Hamburgu nadal pracuje na granicy swoich możliwości, a skrócone terminy przyjmowania ładunków wpływają na dostawy i odbiory. Również Bremerhaven boryka się z zaległościami ładunkowymi. Również porty w Antwerpii i Rotterdamie znajdują się pod presją.

USA
Porty są w dalszym ciągu przeciążone. Przepustowość samochodów ciężarowych i infrastruktura terminali są nadal obciążone. W związku z tym nastąpiło pogorszenie sytuacji w transporcie ciężarowym i śródlądowym/kolejowym. Zbliżający się strajk pracowników sektora Longshore w ramach USWC może spowodować dalsze zakłócenia w łańcuchu dostaw. Obecne kontrakty wygasają w czerwcu.

Zdecydowanie zaleca się rozważenie różnych tras, aby uniknąć portów USWC obecnie i w najbliższej przyszłości.

Meksyk
Opóźnienia statków i problemy z integralnością harmonogramu wpływają na przepływ ładunków przychodzących z Europy.

Ameryka Południowa Wschodnie Wybrzeże

Brazylia
Opóźnienia statków i pominięcia portów to pośrednie skutki działań związanych z programem COVID-19. Jednak żadne większe zatory nie mają bezpośredniego wpływu na logistykę. W świetle obecnej sytuacji w Chinach, wpływ ten może być widoczny wkrótce, gdy powróci ilość ładunków.

Argentyna
Dostawcy nie powrócili jeszcze do normalnej pracy, ponieważ nadal działają z ograniczoną wydajnością. Terminale pracują przy zmniejszonej liczbie pracowników, dlatego odbiór/przekazanie towaru może być opóźnione.

Zachodnie wybrzeże Ameryki Południowej

Chile
Terminale portowe w Chile San Antonio pracują z wykorzystaniem zaledwie 60% swojej zdolności produkcyjnej, dlatego też praca terminali i portów śródlądowych jest ograniczona.

Peru
Obecnie nie ma żadnych oddziaływań ani ograniczeń.

Będziemy Państwa informować o dalszym rozwoju sytuacji.  Lokalny przedstawiciel firmy DACHSER z przyjemnością odpowie na wszelkie pytania dotyczące przesyłek i możliwych rozwiązań.

Kontakt Arkadiusz Tomczak